Landrover udstiller den nye Defender i Bellacenteret den 7. og 8. februar, og den kommer til salg hos de danske forhandlere i april. Spørgsmålet er bare, hvem der er købere til bilen.

Med uafhængige hjulophæng og selvbærende karrosseri har Landrover nemlig klippet DNA-strengen i stykker på deres kompromisløse terrænbil, der siden 1948 under forskellige modelnavne har krydset høje bjerge og dybe dale og har kunnet repareres med hammer og skruetrækker.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den tid er nu forbi. Den nye Defender kan køre på motorvejen uden at give chaufføren hverken forfrysninger, træk eller rystesyge.

Kompromisserne har bestået i at udstyre bilen med masser af elektronik, skrotte chassisrammen og de stive hjulaksler. Elektronik kan gå i stykker, og her hjælper hverken hammer eller skruetrækker. Chassisrammen har indiskutabelt den bedste evne til at modstå kraftige vridningsbevægelser ved kørsel i terræn. Stive aksler har tilsvarende den indiskutabelt bedste evne til at holde et hjulpar i kontakt med underlaget, fordi hjulene har direkte forbindelse med hinanden via akslen.

Større end Wrangler

Bilen er desuden blevet både større og tungere end for eksempel en Jeep Wrangler. Tyngde er ikke altid en fordel ved terrænkørsel. Det ved for eksempel Suzuki, som med deres nyeste Jimny har bygget en regulær bjergged med lav vægt og stive aksler både for og bag. Med enkle virkemidler har de skabt en effektiv offroader.

Enkelheden er gået helt fløjten i den nye Defender. Så Landrover er i markedet efter en ny gruppe af købere til modellen. Og for dem er der skam masser af lækkerier at komme efter.

Ikke mindst på 4x4-siden, hvor Defender stadig har nogle ganske skrappe specifikationer. Tilkørsels- og frakørselsvinklerne er uden for konkurrenternes rækkevidde - det samme er rampevinklen i 90-modellen, og med luftaffjedring kan frihøjden komme op over 28 cm. Dertil kommer mulighed for spærredifferentiale.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Transfergearkassen og drivakslerne er relativt højt placeret i undervognen, og en snorklen til de afrikanske floder kan også fås. Desuden skulle den stadig være så praktisk indrettet, at kabinegulvet kan spules ren med en vandslange.

Elektronikken består af blandt andet sensorer og kameraer, der hjælper føreren med at opdage forhindringer, og den elektroniske hjulkontrol lader heller ikke meget tilbage at ønske.

Den nye Defender har desuden fået en ny placering i modelhierarkiet. Priserne begynder ved 868.000 kr. og slutter på den anden side af 1,7 millioner. Dermed klemmer den sig ind mellem Discovery og Range Rover.

De vejledende priser på gule plader begynder ved godt 531.000 kroner plus moms for 90 tommers udgaven.