Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre, har gennem henvendelse til Transportministeren fået fjernet en række administrative barrierer vedrørende Tempo 40 godkendelserne. Det ventes at sætte turbo på ordningen, som ind til nu ikke har fået den udbredelse, der var hensigten.

Hastighed er ikke bare hastighed

I følge færdselsloven må en traktor være konstrueret til en hastighed af højest 40 km, som indtil nu har været tolket indenfor en konstruktionsmæssige hastighedstolerance varierende fra 39,5 ? 40,4 km/h.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Ifølge et EU-direktiv må den målte konstruktionshastighed være op til 43 km/h. Derfor har mange nye traktorer i deres dokumenter anført en højere maksimal hastighed end 40,4 km/h og de opfylder derfor ikke kravene til Tempo 40.

Barrieren er nu fjernet, og vi følger reglerne fra EU. I praksis betyder det, at en traktor med en anført maksimal hastighed på 42,5 km/h nu også kan blive Tempo 40 godkendt, fordi det nu er muligt at skrive et tal større end 40 i motorregisteret.

Påhængsredskaber kan ikke registreres

Det har fremgået af vejledningen til Tempo 40, at påhængsredskaber som gyllevogne, så-sæt og snittevogne m.fl. skal være registreret og forsynet med nummerplade for at blive Tempo 40 godkendt. Det er Motorstyrelsen, som administrerer registrering af køretøjer, og de oplyser, at påhængsredskaber til traktorer ikke kan registreres.

Det er derfor på nuværende tidspunkt ikke muligt, at Tempo 40 godkende påhængsredskaber, men der arbejdes nu på at gøre det muligt gennem en ændring i registreringsloven.

rich-media-2
Tempo 40 ordningen blev besluttet helt tilbage i 2017. Der var et ønske om at tilpasse reglerne, så de stemte bedre overens med den tekniske udvikling. Kørsel med en højere hastighed vil samtidig lette fremkommeligheden for den øvrige trafik. Arkivfoto: Morten Damsgaard.

Bremsekontrol med Agro- bremsetester?

Bortset fra nye EU-typegodkendte køretøjer, skal et køretøj, som ønskes Tempo 40 godkendt, fremstilles til syn. Det skyldes at kravet til bremsepræstation er øget fra 30 procent til 50 procent ved Tempo 40 godkendelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Da mange landbrugskøretøjer er for brede til bremsetesterne i synshallerne, gør det Agro- bremsetesteren aktuel. Den er bygget til brede landbrugskøretøjer, og den er konstrueret så det ikke er nødvendigt at medbringe et fuldt lastet køretøj. Agro-bremsetesteren kan selv give det træk nedad i akslerne, som et fuldt læs vil gøre. Anvendelse af Agro-bremsetesteren betyder også, at det ikke er nødvendigt at køre frem til syn/test med fuld last på offentlig vej. Når de brede køretøjer ikke kan være i synshallens bremsetester er det nødvendigt at foretage en dynamisk bremsetest som kan udfordre sikkerheden. Færdselsstyrelsen overvejer og forventer, at der kommer en løsning, når de nye regler for typegodkendelse af påhængsredskaberne er på plads.

Mere fart på

Tempo 40 ordningen blev besluttet helt tilbage i 2017. Der var et ønske om at tilpasse reglerne, så de stemte bedre overens med den tekniske udvikling. Kørsel med en højere hastighed vil samtidig lette fremkommeligheden for den øvrige trafik.

Med de nye tiltag sikres, at der kommer mere fart på både landbrugskøretøjerne og på tilpasning af reglerne, så det bliver både muligt og nemmere at få landbrugskøretøjerne Tempo 40 godkendt.

Landbrugserhvervene har længe kæmpet for mere smidighed i ordningen og det er nu lykkedes at få skubbet til de uhensigtsmæssige regler.