Valget om hvorvidt der skal satses på luftbremser eller hydrauliske bremser er kommet markant tættere på. Allerede fra slut 2020 skal man have truffet en beslutning, hvis der skal investeres i nye maskiner.

Færdselsstyrelsen har valgt at implementere en EU-lovgivning, som går under navnet Mother Regulation. Denne lovgivning er den samme, som traktorer omfattes efter 2025. DM&E havde regnet med, at regler for påhængsredskaber og vogne ville blive implementeret samtidig, men for påhængsredskaber bliver det allerede aktuelt fra slut 2020.

Samlet anbefaling

- Som forening mener DM&E, at det er nødvendigt at komme med en samlet anbefaling for at sikre, at der ikke spildes penge ved køb af fejlsystem. Vi har arbejdet på at få en samlet holdning for hele branchen, men det har ikke været muligt at få en officiel udmeldelse, selvom alle er nået frem til samme konklusion, udtaler Gerth Petersen Holm, konsulent i DM&E Agro.

Grundet den nye lovgivning er der rigtig mange traktorer og redskaber, der skal ombygges for at kunne bruges i fremtiden. Derfor vil DM&E sikre, at traktorer og redskaber ikke konverteres til hydrauliske to-kredssystemer, hvor det senere vil blive nødvendigt at konvertere om igen, skriver DM&E pressemeddelelsen.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Anbefalingen falder på luft

- Vi har snakket med mange eksperter herhjemme samt producenter og vendt det med vores europæiske kollegaer. Vi er kommet frem til, at det er luftbremser, vi vil anbefale folk at købe i fremtiden, fastslår Gerth Petersen Holm.

Luftbremserne er gennemtestede og et kendt system, hvor alle komponenter er standardvarer og produceres i store mængder og derved billigere.

- At system og komponenter er standardvarer vil altid være en fordel for alle led i kæden fra salg til service og ikke mindst for brugeren af maskinerne, siger Bent Juul Jørgensen, branchedirektør i DM&E.