Maskinstation Martin Børsting har investeret i en ret fleksibel hjultræksvogn, som bestemt ikke har skuffet.

Det trækker en smule ud med de sidste majs i det jyske, og også i det Nordvestjyske er det blødt efter den megen nedbør. Hos Maskinstation Martin Børsting på Salling nord for Skive er man ikke i mål med al majsensileringen endnu, og maskinstationens to Claas Jaguar finsnittere hænger godt i.

- Med udsigten til mere vand, og en del hektar tilbage, så besluttede vi os i sidste uge for at købe en hjultræksvogn, så vi kan få de sidste majs i land, fortæller Søren Børsting, som er medindehaver af maskinstationen, som han ejer sammen med faderen, Martin Børsting.

Jeg må sige, at vi er meget positiv overrasket over vognen. Med den kan vi næsten kører overalt.

- Søren Børsting, medindehaver af Maskinstation Martin Børsting

Søren var selv snitter-chauffør på det hold, som havde hjultræksvognen med i torsdags, da Maskinbladet lagde vejen forbi.

- Jeg må sige, at vi er meget positiv overrasket over vognen. Med den kan vi næsten kører overalt.

rich-media-1
Vognen kan både trække fremadgående og i bakgear, og der er desuden to gear, hvor tophastigheden er cirka otte kilometer i timen.

Fleksibel løsning

Hjultræksvognen er oprindelig en en del af en selvkørende Champion-finsnitter, som er blevet ombygget til nu at kan montere efter en traktor, hvor hjultræksmotorerne trækkes med PTO.

Der er træk på alle fire hjul i begge retninger, og hjulmotorerne kan kører i to gear.

Selve kassen er knap 40 kubikmeter, og aflæsningen sker i knap fire meters højde.

- Det var blandt andet én af de ting som tiltalte os meget, at vi med denne vogn kan læsse om i andre vogne eller i lastbiler. I forbindelse med ensilering til biogas-anlæg kan det være ret så fornuftigt at omlæsse til lastbiler, og lade vognen blive på marken, fortæller Søren Børsting, som derfor overvejer at investerer i en lignende vogn, som kan aflæsse i højden.

- Setuppet vil være mest optimal med to vogne der kan både begå sig på de bløde arealer og læsse af i højden. Ligenu kører vi med hjultræksvognen i de lave og bløde områder, mens vi kan fylde en anden vogn på det højere jord, mens hjultræksvognen læsser af.

rich-media-2
At vognen kan læsse af i cirka fire meters højde betyder, at der er mulighed for omlæsning i andre vogne samt i lastbiler, og på den måde holde hjultræksvognen på marken hele tiden.

Dæktryksregulering på finsnitteren

På to af maskinstations primære finsnittere er der monteret dæktryksregulering i både for- og bagaksel.

- Når vi sænker lufttrykket til 0,8 bar, så kan vi næsten kører over alt med finsnitteren. Det skal være meget slemt, før den må give op, og med den nye vogn, så kan vi virkelig komme langt ud med setuppet, fortæller Søren Børsting.

Den John Deere 8370R som er spændt foran hjultræksvognen har man monteret tvillinghjul på, for at lade traktoren bære bedre oppe.

- Selvom vi også har sænket lufttrykket til 0,8 bar på traktoren, så har vi erfaret, at det går bedre med tvillinghjul, da de er med til at bære traktoren oppe, fortæller Klaus Jensen, maskinfører hos Martin Børsting og manden på hjultræksvognen.

Han fortæller desuden at jo mere læs der er på vognen, jo bedre går det.

- Det er desuden ganske imponerende hvor meget vognen kan skubbe i traktoren, man er slet ikke i tvivl, om hjultrækket er slået til eller ej.

rich-media-3
Trækhesten er en John Deere 8370R med tvillinghjul og 0,8 bars lufttryk.
rich-media-4
Med dæktryksregulering på Claas Jaguar finsnitteren i både for- og bagaksel, kan den næsten kører over alt ? og sammen med hjultræksvognen har makkerparret endnu ikke været ude for nogle majs, som ikke kan bjerges.