Vinderup Maskiner forventer stor interesse for en elektrisk VM Loader, fordi mange kundegrupper foretrækker el- fremfor dieseldrift.

Jan Pedersen, direktør i Vinderup Maskiner oplever en trend i retning af eldrevne maskiner til mange formål. Han mener, at en eldrevet minilæsser vil være eftertragtet i mange kundesegmenter, og der har da også været kunder i forretningen, som har efterspurgt de eldrevne minilæssere.

- Jeg ser den eldrevne VM Loader som et oplagt valg for mange kundegrupper, herunder kvægbrug, minkfarme, stutterier, industri, boligforeninger, kirkegårde og kommuner, siger Jan Pedersen.

Han vurderer, at der er et stort marked for den eldrevne VM Loader, selvom introduktionsprisen ligger 35 procent over prisen på den dieseldrevne søstermodel.

Kommuner og kirkegårde

- Der er kunder, som prioriterer den eldrevne maskine på grund af klimahensyn, et meget lavt støjniveau og lavere serviceomkostninger, siger Jan Pedersen og peger på for eksempel kommuner, boligforeninger og kirkegårde.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Den eldrevne minilæsser har ikke en hydrostatisk transmission, som skal have et løbende eftersyn, og den kan derfor nøjes med det lovpligtige årlige sikkerhedseftersyn, uddyber han.

To års test

Den nye elektrisk drevne VM Loader med modelbetegnelsen 1026 LXE blev færdigudviklet for to år siden, men den danske virksomhed bag VM Loader, Vinderup Maskiner, ville være helt sikker på, at den var driftssikker og velafprøvet, inden den blev lanceret.

- Derfor har vi ventet, mens den blev sat i drift flere andre steder i Europa. Og der har erfaringerne været så gode, at vi nu introducerer den, siger Jan Pedersen, direktør og medejer af Vinderup Maskiner.

Den nye el-model er tungere, og den kan løfte mere end den dieseldrevne søstermodel 1026 LX. Den maksimale løftekraft, når læsseren står lige, er 1250 kg.

Erfaring med el

- El-teknologien er kendt på fabrikken, som producerer læsseren, for den har i mange år produceret eldrevne gaffeltrucks, og dermed kunne el-teknologien forholdsvis enkelt føres videre i minilæsserne, fortæller Jan Pedersen.

Men ellers minder den eldrevne VM Loader om det øvrige modelprogram.

- Både redskabshydraulik og kabine er som vi kender det. Og den passer redskaber med det øvrige VM Loader-program. Men chassiset er bredere for at give plads til batteriet, fortæller Jan Pedersen.

To batteristørrelser

VM Loader 1026 LXE leveres som en komplet løsning. Det vil ifølge Jan Pedersen sige inklusive lader og udstyret med led-lys. Og så fås modellen også i en plus-version med et større batteri.

Standardversionen har en batterikapacitet på 400 amperetimer, mens plus-modellens kapacitet er 600 amperetimer.

Jan Pedersen fortæller, at standardmodellen har med en fuldopladning en driftstid ved konstant arbejde på 3,5 timer, mens blandet arbejde og kørsel giver en driftstid på 4,5 timer. Ved udelukkende kørsel med pallegods er driftstiden op til seks timer på en fuld opladning. Ladetiden er to timer.

10 forhandlere

Vinderup Maskiner er en del af Danish Agro Machinery, og VM Loaderen forhandles også af tre af de øvrige maskinforretninger i Danish Agro Machinery-familien. Det er Almas, Traktor- & Høstspecialisten, Røstofte Maskiner. I alt forhandles VM Loader-programmet af cirka 10 danske maskinforretninger.

Desuden forhandles programmet af den norsk Claas-forretning Lena Maskin AS, som netop har fået otte af de nye eldrevne VM Loadere. Og det er en forhandling, som Jan Pedersen forventer sig meget af.

- Eldrevne biler og maskiner er in i Norge, siger Jan Pedersen.

Første gang VM Loader 1026 LXE vises for et større dansk publikum bliver på Kimbrerskuet i Års i dagene 4. og 5. oktober.