Fire Valtra traktorer skal hjælpe Forsvaret med at løse opgaver på Fanø, Grønland og i Thy, hvor kun traktorer kan klare opgaverne.

Fanø:

I Vadehavet i byen Sønderho på Fanø har øens kystredningstjeneste fået et nyt redningskøretøj i form af en Valtra N154EA malet hvid med røde og hvide striber på siden. Traktoren er specielt designet til at fungere som redningsfartøj i vand og på land, skriver Valtra i en pressemeddelelse.

- Vi har fået monteret en maritim radar til at lokalisere skibe i området. Derudover er der et infrarødt varmesøgende kamera til at søge på landjorden efter forulykkede mennesker, dyr eller køretøjer. Og der er monteret en søgeprojektør på toppen til at eftersøge forliste både, køretøjer eller andre objekter, fortæller Michael Enok, seniorsergent i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, der har stået for indkøbet af forsvarets nye traktorer.

- Vores traktor på Fanø er vores mest specielle traktor. Øen har ikke mulighed for at have andet redningskøretøj på grund af størrelsen, og kystredningstjenesten har mange redninger og udrykninger om året. Fanø har altid haft en traktor som udrykningsfartøj, men den gamle har ikke kunnet løse de samme opgaver, som den nye vil kunne. Nu bliver mulighederne større, og man kan køre direkte ud og søge efter personer, biler, både eller dyr, fortæller Michael Enok.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Selvom vadehavet er kendt for den lave vandstand, var en af grundende til, at valget faldt på en traktor til jobbet, at højden gør den ideel til at køre i vand, skriver Valtra.

- Qua højden er en traktor god til at køre i vand. Alligevel har TBS Valtec i Kolding været i gang med at sikre traktoren til at køre i vand i en meters højde, uden at tage vand ind nogle steder. Det betyder, at den er tætnet med en speciel slags fuge til at forsegle traktoren. Den skal være vandtæt og kunne tåle af køre i saltvandet. Men den endelige prøvelse sker først, når den kommer på arbejde, siger Michael Enok om Valtra, der søsættes i de her dage.

Thorup Strand og Vorupør:

Der er kun to steder i Danmark, hvor man hiver fiskekuttere op på stranden - Ved Vorupør og Thorup Strand. Sidstnævnte kystlandingsplads bliver skildret i TV2 serien "Gutterne på Kutterne", hvor dagligdagen på de store fiskekuttere dokumenteres. På stranden ligger der, udover de civile fiskekuttere, kystredningstjenestens både, der er med til at sikre Danmarks kyst.

Ligesom kutterne bliver kysttjenestens både trukket i land efter en tur på havet. Dette skal foregå med to Valtra T254A, som både skal have vægten og hestekræfterne i orden til at hive de skibe op af vandet og igennem sandet på Thorup Strand og Vorupør.

- Vi valgte typen på grund af kombinationen af vægten og hestekræfterne. Der var et minimumsbehov for en traktor med 250 hk, og derfor mente vi, at en traktor i den størrelse med nutidens teknologi er nok til at kunne løfte opgaven og samtidig stå fast i sandet. Især det løse sand er en af de store udfordringer, traktoren skal klare, fortæller Michael Enok, seniorsergent i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse.

Ligesom Valtra på Fanø, skal de to Valtra ved Vorupør og Thorup Strand køre i vand. Derfor bliver begge traktorer leveret til at køre i vand op til en meter uden at tage vand ind, og kan tage imod bølger op til 1 meter og 40 centimeter.

- Udover at være vandtætte op til en meter, er traktorerne også monteret med søgeprojektør til at lyse, når bådene skal trækkes op om natten og hives ud tidligt om morgenen. Derudover har vil til at starte med fået monteret en stor bagplade på den ene Valtra ved Thorup Strand. Det skal sikre traktoren mod den jetbølge, der sendes tilbage mod land, når båden sejler ud, fortæller Michael Enok, der tilføjer, at der har været rigtig meget smedjearbejde for værkstedet op til levering.

Valtra vandt leveringen af traktorer til Forsvaret, hvor fire leverandører bød ind til projektet, skrivcer Valtra i pressemeddelelsen.

- Vi er ikke gået efter et specifikt mærke. Det var i stedet prisen og kvaliteten, vi landede på, dette grundet udbudsreglerne, som Forsvaret er underlagt. For os passede Valtras pris og tilhørende kvalitet til det, vi efterspurgte, og Agco Danmark A/S havde nogle gode overvejelser med i deres tilbud, siger Michael Enok.

Mestersvig, Grønland:

Til vands ved Fanø - på stranden i Thy - og i sne i Mestersvig, Grønland. Til vinter vil der køre en Valtra godt 2.500 kilometer mod nord i Grønland. Først har den røde N154EA Valtra været på en rejse med forsyningsskib over sommeren. Et skib, der kun sejler én gang om året til Forsvarets arktiske kommando ved Mestersvig i Østgrønland.

- Traktoren erstatter et multikøretøj. Vi har brug for en kombination af mange maskiner, der både kan grave, løfte og trække. Det kan en traktor. Generelt er en traktor mere anvendelig og har flere muligheder med sin hydraulik og løsninger med forskellige redskaber, fortæller Michael Enok, seniorsergent i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, som har stået for indkøbet af forsvarets nye traktorer.

Traktoren skal ikke rydde sne, selvom det vil være underlaget det meste af tiden, i stedet skal traktoren bruges til at trække en vogn. Og så er Valtra N154EA den traktor med mindst ekstraudstyr i forhold til sin søster, der udfører redningsarbejde på Fanø.

- Vi har brug for traktoren til at trække en vogn til forskelligt ad hoc arbejde. Vi har fået monteret specielle vinterdæk, fordi den primært skal køre i sne. Og så har den fået en vinterpakke med ekstra kabinevarme og elruder, siger Michael Enok.

Specielt i Grønland gennemgår det boende teknikerhold i Mestersvig traktorens specifikationer, så de selv kan reparere traktoren on site, da det ikke er lige nemt at få reservedele sendt til den østlige by i Grønland, skriver Valtra.

Ved projektets start, hvor Forsvaret skulle finde nye maskiner til de tre steder, fik udvalget leveret en brugerspecifikation fra de tre lokationers brugere af de nye maskiner. De udpegede traktoren som den maskine, der ville kunne udføre jobbet bedst i henholdsvis Fanø, Thy og Grønland.