John Deere og Joskin viser i samarbejde E-Drive på Agritechnica, hvor en John Deere-traktor trækker to aksler på en gyllevogn elektrisk.

Maskinbladet i Tyskland: I går kunne vi på Maskinbladet fortælle, at John Deere på Agritechnica kommer med en elektrisk trinløs transmission med navnet eAutoPowr, hvor der blandt andet kan trækkes 100 kW ud til at trække et redskab.

I dag kan Joskin fortæller, at de på Agritechnica 2019 kommer med E-Drive-systemet, som netop er en undervogn, hvor to ud af tre aksler trækkes elektrisk fra John Deere-traktor, som leverer 100 kW. Sammenhængen er derfor påfaldende, og på Agritechnica 2019 kan vi helt sikkert derfor blive præsenteret for den samlet løsning fra John Deere og Joskin.

Sparer vægt

Joskin har erfaring i elektrisk drevet aksler, men med E-Drive, som er udviklet sammen med John Deere, tager man udviklingen til et nyt trin.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Systemet er ret intelligent, hvilket betyder, at styringen på traktoren finder selv ud af, hvornår det kræver, at gyllevognen eller frakørselsvogn skal trække med, hvor meget den skal trække, samt i hvilken retning den skal trække, fortæller Valéry Bailly, salgschef hos Joskin.

- Det kan betyde, at det faktisk ikke er nødvendigt at hænge nær så meget vægt på traktoren, da vi ikke behøver alt vægten på de trækkende hjul på traktoren, men i stedet kan udnytte den tunge gyllevogn eller frakørselsvogn, til at hjælpe med trækopgaven på de to hjulaksler på vognen, påpeger han.

Udveksler data

Opbygningen af E-Drive består foruden af de to elektriske drevet aksler, også af en el-motor samt en gearkasse, hvor den elektriske strøm omdannes til mekanisk overførsel af effekten til de to aksler.

Både motor og gearkasse kommer fra John Deere, som har udviklet hele setuppet. Derefter er akslerne, som bringer kraften til akslerne udviklet af MAN, som kendes fra lastbilindrustrien.

rich-media-1
He ses opbygningen af E-Drive.