Den nye Case IH Magnum-serie får blandt andet et helt ny GPS-system, som har førerløs teknologi

Østrig: Case IH viser i denne uge en række Case IH-nyheder for den europæiske presse i Østrig. Nyhederne bliver senere på året vist på Agritechnica 2019 i Hannover i November. Én af nyhederne er den nye Magnum-generation. Maskinbladet har allerede prøvet den nye Magnum på det netop overstået Farm Progress Show i USA, og har du ikke set PowerGear Preview af den nye Magnum-generation, så kan du se eller gense det på linket HER.

Rummer førerløse detaljer

Den nye Magnum-generation rummer en række opdateringer, vi helt sikkert i fremtiden vil se på det øvrige Case IH-traktorprogram, som eksempelvis det nye armlæn, kørehåndtag samt den nye 12 tommer AFS touch-terminal.

Men oven på Magnum'en gemmer der sig også en større nyhed, i form af en helt ny Case IH GPS-antenne.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Den nye antenne hedder Vector Pro, og rummer nu alle komponenter i samlet i én enhed, fortæller Brad Lukac, global chef for Magnum-serien. Dermed er NAV-controlleren, som sidder placeret i kabinen, blevet overflødig på fremtidens GPS'er fra Case IH.

- Victor Pro GPS-enheden har vi kørt med på vores føreløse Magnum koncept-traktor, som faktisk have to Victor Pro-systemer monteret. Det skyldes, at den førerløse traktor, selv skal finde ud af, hvilken retning den vender, når traktoren startes, og det kræver mere end én GPS-antenne, forklarer Brad Lukac, som selv har været dybt involveret i den førerløse Magnum.

rich-media-1
Brad Lukac er global chef for Magnum-serien og han viser her den nye Vector Pro-antenne på toppen af den nye Magnum-generation.

Ny arkitektur

Helt konkert betyder det, at det nu er langt lettere at flytte det komplette GPS-anlæg mellem traktorer og mejetærskere.

- Det er blot to clips og et stik der skal af- og påmonteres, også kan GPS-antennen flyttes, så det er langt lettere end før, hvor man også skulle afmonterer NAV-controlleren i kabinen. Men faktisk tror jeg ikke at det bliver aktuelt i fremtiden, påpeger Brad Lukac. Han fortæller, at færre og færre landmænd i specielt USA efterhånden får GPS-antenner på samtlige enheder, og derfor var det også nærliggende at lave GPS-enheden integreret på den nye Magnum-generation:

- Men det kunne faktisk ikke lade sig gøre. Vi kører med integreret GPS-løsninger på den førerløse traktor, men vi har erfaret, at der kan være problemer med sikkert signal, når komponenterne bygges for meget ind i hinanden.

Han henviser eksempelvis til, at efter man havde malet den førerløse Magnum, havde den problemer med at få GPS-signal.

- Vi fandt ud af, at den maling vi bruger kan afvise GPS-signalet, og derfor har den førerløse Magnum nogle sorte striber, som designmæssigt har været planen hele tiden, men efter vores maling-udfordring, blev de erstatter af plastik-skinner.

- Her må man sige, at design og funktion går hånd i hånd.

Brad påpeger, at den nye Vector Pro har store fremtidsudsigter, og at man med den nye GPS-hat har skabt arkitekturen til fremtidens GPS-løsninger, som på sigt kan blive mere og mere førerløs.

- Vi har mulighed for at sætte rigtig meget teknologi i de nye hatte, og de gør os i stand til at være klar til fremtidige krav i branchen, om det så er mere førerløs, overvågning eller kortlægning direkte på marken.

rich-media-2
Den nye Magnum-generation bliver officiel vist på Agritehcnica 2019 til november i Hannover.