USA: Case IH viser på Farm Progress Show 2019, en ny storbror i Magnum-serien. Navnet er Magnum 400, som især er tiltænkt det nordamerikanske marked. Traktoren yder samme effekt som Magnum 380 CVX, den store forskel er blot, at Magnum 400 kun leveres med en powershift-transmission, og så er boost-funktionen fjernet, så samtlige 435 hestekræfter er til rådighed hele tiden.

- Vi har manglet en traktor i Magnum-serien med powershift på over 400 hestekræfter, fortæller Bill Weber, marketingschef for store traktorer hos Case IH Nordamerika.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Mange amerikanske landmænd ser store fordele i en powershift-gearkasse, da de sjældent kombinerer meget vej-transport og markarbejde, som man gør i eksempelvis Europa, fortæller han.

Han tror derfor ikke, at styk-tallet på Magnum 400 vil være ret højt i det vestlige Europa:

- Derimod tror jeg, at vi vil få mange sendt til Østeuropa.

rich-media-2
Den nye Magnum 400 forventes at kunne leveres til de første kunder i maj 2020.

Opdateret transmission

Der er ikke tale om den traditionelle Magnum-transmission med 19 fremadgående gear og fire bakgear, men derimod om en 21 fremadgående gear samt fem bakgear.

- Vi har ændret hastigheden på den aksel, som kommer med effekten til transmission, som er blevet langsommere. Dermed kører transmission med lavere omdrejninger, og vi sikrer dermed et højt moment leveret til hjulene eller bælterne, fortæller Bill Weber.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dermed fortæller han også, at traktoren enten kan leveres i RowTrac-udgaven med bælter i bag og traditionelle hjulmontering i front, eller i udgaven med traditionelle hjul i for og bag.

Bill Weber fortæller, at de første kan leveres fra maj 2020.

rich-media-4
Bill Weber, marketingschef på store traktorer hos Case IH Nordamerika, fortæller, at mange amerikanske landmænd har efterlyst en Magnum-traktor med powershift-transmission og over 400 hestekræfter.

Nye funktioner

Hele Magnum-serien har dermed samme seks cylindret 8,7 liters Fiat Powertrain Tecnologies (FPT) motor monteret under den røde motorhjelm. Desuden leveres hele serien også med et nyt højre armlæn samt den nye AFS 1200 terminal forenden af højre armlæn.

Terminalen på 12 tommer er fortsat touch følsom, ligesom de tidligere AFS-terminaler hos Case IH, men navigationen i den nye terminal er også muigt med trykknapper på armlænet. I det hele taget er der kommet mange knapper på armlænet, og knapper til regulering af klimaanlæg og radio findes nu også på armlænet.

Desuden er der kommet otte programmerbare knapper på armlænet, som chaufføren selv kan afgøre, hvad der skal ske, når de aktiveres.