- De nye systemer på traktorerne løser slet ikke de fundamentale problemer. Så kontant er udmeldningen fra Per Larsen, bremseekspert fra firmaet BM Test Equipment, som blandt andet sælger og servicerer bremse-tester.

Det er ikke traktorerne som ikke kan bremse, det er de efterspændte vogne og påhængsredskaber, det er galt med.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- De allerbedste kan ofte kun lige bremse det loven foreskriver, mens de er helt nye og det sker ofte, at der sættes større hjul på, efter kundens ønske, og det reducerer bremseevnen, fortæller Per Larsen, som påpeger, at en tommelfinger-regel siger, at 20 procent større diameter giver 20 procent mindre bremseevne.

rich-media-2
Per Larsen har arbejdet med bremser i over 30 år.

Tester det nye system

Under en test af et to-kreds hydraulisk bremsesystem testes der ikke bare for korrekt bremsetryk, men også for traktorens evne til at doserer tykket jævnt i forhold til pedaltrykket.

- Det er vigtigt, at det kommer samtidig med at traktoren bremser, og ved et acceptabelt tryk, fortæller Per Larsen.

rich-media-3
Der måles pedaltryk, hvorefter alle data opsamles i en computer og der udskriver kurver og der kan konkluderes på traktorens bremseevne.

Han fortæller, at det er noget af det bedre, vi har set fra traktorer med hensyn til reaktion på bremseudtaget, når der trykkes på bremsepedalen. Selve bremseledningen kan klare 140 bar og ekstraledningen viste 25 bar, alt sammen indenfor EU- tolerancer.

Ekstraledningen er kun beregnet til at udløse bremsen på påhængskøretøjet og bremse hvis trykket falder, på grund af lækage eller hvis køretøjet tabes. Det benævnes også som breakaway-funktion. Alle EU- typegodkendte vogne og påhængsredskaber skal have denne breakaway funktion, hvilket kræver, at der er to udtag fra traktoren, hvilket benævnes 2-strengede bremse udtag. Selve hovedledningen er uændret og kan stadig anvendes til påhængskøretøjer med kun en ledning, som dog ikke er lovligt efter 2025.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Lastafhængie bremsere

Per Larsen kan efter mange år i branchen konkludere, at bremserne på rigtig mange vogne stadig ikke er gode nok, og ikke hjælper traktoren tilstrækkeligt med opbremsningen.

- Det gør, at traktorens bremser hele tiden skal bremse hele vogntoget ned. Da totalvægten på mange af de traktorvogntog der kører rundt, har det med at vokse, oplever vi ind i mellem, at traktorbremserne bliver så varme, at de koger og dermed fordriver olien. Hvilket medfører at belægningen på bremseskiverne ødelægges, med en meget dyr og kompliceret reparation til følge, fortæller Per Larsen.

Nogle producenter tilbyder en lastafhængig løsning, hvor vognen bremser efter læsset. Ved ingen læs på vognen, bremser vognen knap så voldsomt, som den vil gøre med fuld læs på vognen.

Denne løsning tilbydes til traktorer med luft-anlæg, og det kan være endnu et argument for at vælge luftbremser på traktorer og redskaber i fremtiden.