FRANKRIG: Der er lagt op til store kapacitetsforøgelser i de nye Lexion-mejetærskere fra Claas, som fortæller, at der er tale om de største ændringer på mejetærskerne siden lanceringen for snart 25 år siden i 1995.

- Med denne nye lancering, er der faktisk tale om anden generation Lexion, da vi ikke har ændret så mange ting på én gang siden lanceringen af Lexionen i midt halvfemserne. Projektet begyndte i 2009, og her mere end en million udviklings- og testtimer efter står vi med en maskine vi er meget stolte af, fortæller Christian Schulte, produktspecialist for Lexion-serien.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er klart på rystemaskinen, at der er den største kapacitetsforøgelse at hente

- Niels Stræde Danielsen, produktchef for mejetærskere hos Danish Agro Machinery.

rich-media-2
Christian Schulte er produktspecialist for Lexion-mejetærskerne hos Claas, og han fortæller, at man har arbejdet på de nye Lexion-modeller i 10 år.

Det er det dyreste projekt nogensinde hos Claas, og maskinen er testet over hele verden. For at markerer de markante opdateringer, så har Lexion-serien fået en ny navngivning af modellerne. Se de forskellige modeller i faktaboksen.

Opdateret tærske-system

Helt grundlæggende så har Claas tilført et efternavn på samtlige Lexion-modeller. Navnet er APS Synflow. APS er Claas patenteret tærske-system med en accelerator forrest, dernæst en tærskecylindre, og derefter har en fordeler/ tilførselstromle siddet og fordelt materialet til enten rotorerne eller rysterne.

På Hybrid-maskinerne er det stadig tilfældet. Dog er tilførselstromlen vokset til 600 millimeter, og tærske cylinderen er vokset fra 600 til 755 millimeter.

rich-media-3
Claas velkendte APS-tærske-system er nu udvidet med en ekstra cylinder både på hybrid samt ryste-modellerne. Dermed sidder der nu en accelerator, en tærskecylinder, en kerneudskiller samt en halmvinde, som enten føder rotorerne eller rysterne med materiale.

På rystemaskinerne er tærskecylinderen også vokset til samme størrelse, også er der sat en ekstra cylinder ind i tærskesystemet. En 600 millimeter roterende kerneudskiller, og derfor har den også fået en tilhørende bro monteret under.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- At maskinerne hedder SynFlow skyldes, at når man ændre hastigheden på tærske-cylinder, så ændres hastigheden til det samme på både accelerator samt den roterende kerneudskiller, fortæller Niels Stræde Danielsen, produktchef for mejetærskere hos den danske importør af Claas, Danish Agro Machinery.

- Maskinen har derudover også synkronieret broafstand under både tærskecylindre og roterende kerneudskiller, forklarer han, og tilføjer at afgrødeflowet nu kører i en langt mere direkte linje igennem maskinen, hvilket både er til gavn for dieselforbruget samt halmkvaliteten.

rich-media-5
Niels Stræde Danielsen fra den danske Claas-importør, Danish Agro Machinery ser store muligheder i specielt den nye ryste-serie fra Claas.

- Det er klart på rystemaskinen, at der er den største kapacitetsforøgelse at hente. Claas opgør kapacitetes forøjelsen til 20 procent større sammenlignet med den tidligere topmodel, Lexion 670.

Inden for hydriderne påpeger Niels desuden, at den nuværende gamle topmodel, Lexion 780, har fået en tilsvarende mejetærsker i 8800, som Claas dog fortæller har 10 procent større kapacitet.

- Oven i det har vi fået den nye topmodel i form af 8900, og derfor er der virkelig tale om kapacitet i det nye flagskib, fortæller Niels.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-7
Claas fortæller, at der er 10 procent kapacitetsforøgelse i afløseren for Lexion 780. Navnet på afløseren er 8800. Men Claas præsenterer også en ny topmodel med navnet 8900 med 790 hestekræfter.

Ideer fra Jaguar

Niels Stræde Danielsen fortæller, at der til sæson 2019 kører fem sultsolgte Lexion generation to hos danske kunder, og det både drejer sig om rystemaskiner samt hybrid.

- Topmodellen kører også allerede i Danmark, så vi er rigtig glade for at allerede få de nye modeller ud på de danske marker.

På topmodellen er det mest markante blikfang den nye tankoverbygning som betyder, at den når op på 18.000 liter rumindhold.

rich-media-8
Drivlinjerne er ændret, og for første gang mister Lexion?en sin velkendte tilkoblingslyd af en rem som strammes. Nu sker det med en kobling - ligesom på Jaguar-serien.

Samtlige Lexion-modeller har fået en anelse Claas Jaguar ind under de grønne sideplader. Eksempelvis er den traditionelle tilkobling af tærskeværk med en remstramning på en Lexion-mejetærsker nu fortid, da det foregår som på en Jagnuar med en kobling. En anden interessant ting, som Lexion-serie har arvet er den automatiske motorstyringsregulering, DynamicPower.

rich-media-9
Hjertet i den nye topmodel: MAN 15,6 liters 790 hestekræfter seks cylindret motor.

Det betyder, at mejetærskeren blot bruger de omdrejninger som er nødvendigt for den aktuelle opgave. Under høsten i Frankrig, hvor Maskinbladet blev præsenteret for maskinerne, betød det 1.830 motoromdrejninger i minuttet ved 4 kilometer i timen og cirka ni ton hvede pr. hektar med Lexion 6900 og et 36 fods sejlskærebord.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og nu vi er ved skæreborde: På Convio sejlskærebordene kan Claas nu tilbyde integreret LED arbejdslygter bag båndene, som må siges at være en ret god detalje.

Opdateret kabine

Chaufføren vil også befinde sig ganske udemærker på de nye Lexion-mejetærskere, som har fået nyt indmad i kabinen. Specielt er det nye højre armlæn fra Tucano-mejetærskerne nu fundet vej til Lexion-serien, hvilket blandt andet betyder en touch Cebis-terminal samt genvejsknapper til regulering af tærskesystemet, så som ændring af solde, blæser og omdrejninger på cylinder. Noget man før skulle ind og finde i Cebis-terminalen.

rich-media-11
Kabinen kommer i store træk fra Tucano-serien, og har fået samme touch-terminal og armlæn. GPS kører fortsat i en terminal for sig selv.

En række små detajler, som at tømmesneglen klapper længere ud, og er lettere at se fra kabinen, samt to gear på aftømningen sender også førerkomforten i den rigtige retning, og det gælder også ude omkring maskinen.

rich-media-12
Cmotion-kørehåndtaget er naturligvis også at finde på det opdateret armlæn. Nu med hotkey direkte på kørehåndtaget.
rich-media-13
Højre armlæn er opdateret med genvejsknapper til justeringer på mejetærskeren.

- Der er kommet Dynamic Cooling på samtlige Lexion-modeller, som før kun var noget der var forbeholdt hybrid-serien, fortæller Christian Schulte.

Han fortæller, at ryste-serien også har fået en hybrid-seriens soldkasse med Claas JetStream-system.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er også blevet plads til højere dæk i form af 2,15 meter diameter på forakslen samt 1,75 meter på bagakslen.

rich-media-15
Det er nu muligt med 2,15 meter høje forhjul på Lexion-serien. Alle hjulmaskiner kan desuden udstyres med differentiale spærre på begge aksler.

Ellers omfatter nyhederne områder som ny udbyttemåler, opdateret stenfælde, kraftigere kornelevator, opdateret Cemos-automatikker på specielt hybrid-serien samt en ny laser-pilot.

I 90'erne præsenteret Claas laserpilot, som var et kamera, der var monteret på siden af skærebordet. Det var før GPS'en for alvor slog igennem, men måske har Claas nu igen givet laser-piloten en chance:

- Placeringen midt på kabinen betyder både, at man ikke skal regulere højrden afhængig af afgørden der høstes, men det betyder også, at den kan tage begge sider af skærebordet på én gang, og dermed er lettere at kører med for chaufføren, fortæller Christian Schulte, som på spørgsmålet, hvorfor Claas har brugt penge på udviklet af noget der i danske ører lyder håbløs umoderne, er svaret kort:

- Det kan let være, at placeringen i midten af kabinen gør, at den kan læse andet, end bare lige bredde på maskinen i fremtiden.

rich-media-17
Claas Leaser pilot er flyttet fra skærebordet til midt på mejetærskerens kabine. Det gør pludselig systemet ret interessant som en erstatning for autostyring.
rich-media-18
De fire nye Lexion-serier: 5000, 6000, 7000 og 8000-serien.
rich-media-19