Metsjö lancerer en tolv meter udgave af MetaX ballevogn med eller uden hydraulisk lastsikring.

MetaX ballevognen er en udvikling af den populære ni meter MetaX balle mooring vogn. Vognen kan valgfrit køre tempo 40 og 50 kilometer i timen, og lastsikringsanordningen kan forlænges som standard for øget ballebredde på op til 2,8 meter. Med tilvalget mooring adjust, kan lastsikringen justeres lodret, hvilket muliggør gode greb på andre typer varer/blandet andet rund baller og firkantede baller.

Med lanceringen af en tolv meter-version bygger Metsjö på sin populære innovation MetaX Mooring med hydrauliske sider. De hydrauliske sider kan køres separat pr. side, og MetaX-vognen kan bruges som forvogn med efterfølgende vogn i et vogntog. Vognen har plads til valgmuligheder som værktøjskasse og bremsreduktion fra førersædet m.m. Den hydrauliske belastningssikring kræver et dobbeltvirkende udtag. Lad længden er 11,5 meter og med 25 cm huller til belastningssikringen på hver side bliver belastningsfladen tolv meter. Vognen har en teknisk belastning på 21 tons, en nettovægt på 15,8 tons og en egenvægt på 5,16 tons.

rich-media-1
De hydrauliske sider kan køres separat pr. side, og MetaX-vognen kan bruges som forvogn med efterfølgende vogn i et vogntog. Pressefoto.

Bilstyret version MetaU

Metsjö har også en anden vognserie med hydraulisk låsning, MetaU. Det er en lavere vogn (1,3 M i lasthøjde) med bilstyret foraksel på 710/45Rx22,5 Hjul, som har høj nytte last og velfungerende med 50 styret foraksel. Laden er ni til tolv meter lang, og vognen tager 23 tons i nyttebelastning. Der er også en udgave af MetaU med længere afstand mellem akslerne, hvilket giver en nytte last på 25 tons. , hvilket giver en tilladt belastning på 25 tons. Med en vægt på cirka 0,8 tons giver den en kapacitet på 31 baller. Konceptet kræver radial hjul, der giver dæmpning.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Den nye tolv meter version af MetaX hydrauliske fortøjning betyder, at det populære MetaX fortøjningskoncept nu udvikles yderligere, siger Anders Ivarsson.