John Deere har øget kontrol-delen på den amerikanske mejetærsker-fabrik, og selvom det tager længere tid, spares der omkostninger.

USA: Det er almindeligt kendt, at maskinproducenter har løbende kvalitetskontrol på deres fabrikker for at sikre, at de maskiner, som sendes ud af døren, lever op til producentens krav om kvalitet og stabilitet.

Det er vigtigt for alle parter, at maskinerne, som forlader fabrikken, ikke har mangler og fejl som eksempelvis malingen, der vil begynde at falde af i flager efter et par uger, måske bolte rasler løse, eller ledninger og stik, der er samlet forkert.

- Det er alt for dyrt, hvis der opdages fejl på maskinen, når den er leveret til kunden, fortæller Kevin Schmidt, inspektionschef hos John Deere mejetærsk-fabrik i East Moline, Illinois i USA.

Hos John Deere er man gået fra stikprøvekontrol af de færdigproducerede mejetærskere til fuld kontrol af samtlige mejetærskere, som forlader fabrikken.

- Før har vi kørt løbende kontrol igennem de 54 "stop", som mejetærskeren kører igennem på sin tur i samleprocessen på fabrikken i East Moline. Disse kontrolpunkter fortsætter vi naturligvis med, men vi har tilføjet en meget omfattende afsluttende test på 45 minutter for hver mejetærsker, siger Kevin Schmidt.

Normale høstforhold

Når en maskine er færdigsamlet, sendes den ud på en testbane, hvor mejetærskeren udsættes for, hvad der svarer høstforhold - og det som er værre.

- Vi spænder en hydraulikstation på mejetærskerens slug, som kører rundt med hydraulikolien, og udsætter maskinen for samme belastning, som den vil få under høstarbejdet. Dertil køres maskinen i 45 minutter på en bane, hvor der også er forhindringer i form af bum og huler. Mens mejetærskeren kører med fulde omdrejninger, med hydraulikken i tæt på overtryk og med bump og huler, så afprøver vi i alt 74 punkter på maskinen, fortæller Kevin Schmidt, mens han selv demonstrerer en test fra førersædet i en helt ny John Deere S790 mejetærsker, som lukkes ud på testbanen.

Efter endt testkørsel gennemlyses mejetærskeren med UV-lys for at finde eventuelle utætheder på maskinen.

rich-media-1
Den årlige produktion er knap 9.000 mejetærskere på fabrikken i East Moline ? og mejetærskerne på denne fabrik sælges kun i USA samt Canada.

En god sikkerhed

Denne testkørsel er et nyere tiltag, som John Deere for alvor fik slået i gang i 2016 på den amerikanske fabrik. Man forventer at rulle det ud på øvrige John Deere mejetærsker-fabrikker, som foruden East Moline i USA også tæller fabrikken i Zweibrucken i Tyskland, samt produktion af høstmaskiner i Sydamerika.

Med en daglig produktion af cirka 30 mejetærskere på fabrikken i East Moline, bruges der forholdsvis meget tid på den afsluttende test.

- Vi er to til tre mand, der ikke laver andet end at køre rundt på testbanen, så det er en forholdsvis stor opgave, men det er rigtig godt givet ud, fortæller Kevin Schmidt.

- Før i tiden kunne forhandleren godt opleve en lækage, noget maling som var ved at skalle af, eller lignende småfejl, som ikke har den store betydning for maskinens funktion, men som faktisk koster forholdsvis meget for John Deere at rette efterfølgende. Derfor er det vigtigt, at jo mere vi kan minimere eventuelle småfejl, inden mejetærskeren forlader fabrikken, jo billigere er det for os, og jo mere tilfredse bliver de kommende ejere af den nye mejetærsker. Det er vist en ægte win-win siuation, siger Kevin Schmidt.