Fabbrico, Italien Fabbrico er navnet på den by i Italien, hvor det hele begyndte i 1880, hjemstedet for Landini og McCormick. I dag ejes de to mærker af Argo Tractors, og der er tre traktor-mærker under paraplyen: Landini, McCormick samt Valpadana.

Fabbrico betyder faktisk fabrik på Italinsk, og grunden til at byen har navnet 'fabrik' må helt klart skyldes, at hver fjedre indbygger i byen arbejder på samme fabrik: Hos Argo Tractors.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Faktisk er 80 procent af de ansatte på fabrikken født i området omkring Fabbrico, og for nogle er det fjedre generation, som arbejder på Argo Tractors-fabrikker.

Det er én af grundene til, at Argo Tractors har valgt at lade hovedfabrikken blive i midten af Fabbrico, for rent logistisk, er det ikke det mest centrale sted at have en fabrik.

- Udvidelsesmulighederne er begrænset, og derfor producerer vi også traktorer og komponenter på i alt fem lokationer, som alle ligger inden for en radius af 25 kilometer fra Fabbrico, fortæller Antonio Salvatarra, som er marketingsdirektør hos Argo Tractors.

- Ved at lade fabrikken blive i centrum af Fabbrico viser vi også lokalsamfundet, at vi tror på området, og derved har vi meget sjældent svært ved at finde kvaliceret arbejdskraft.

I det hele taget ligger Fabbrico i et område i Italien, hvor der er stor produktion, og producenter som New Holland, Iveco, Ferrari, Lamborghini og Maserati har alle fabrikker i området.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fokus på traktorer

Indtil 2010 havde man hos Argo Tractors fokus på flere forskellige områder inden for produktion af landbrugsmaskiner. Eksempelvis havde man produktion af teleskoplæssere og pressere, men i 2010 valgte man at sætte fokus ind på traktorer:

- Vi er ikke interesseret i redskaber. Vi er overbeviste om, at det handler om fokus på præcis det, man er god til, også holde fokus dér, fortæller Antonio Salvatarra, mens han viser rundt i fabriksbygningerne.

Argo Tractors producerer traktorer fra 25 hestekræfter og op til 310 hestekræfter.

- Landini er stærkest i det sydlige Europa, og Landinis traktorprogram går fra 25 til 225 hestekræfter. McCormick er stærkest i det nordlige Europa samt i Amerika og de røde McCormicks traktorprogram går fra 70 til over 300 hestekrfter. Hovedvægten af salget af de røde traktorer ligger fra 100 hestekræfter og op til topmodellen med 310 hestekræfter.

Valpadana producerer udelukkende mindre traktorer, som ofte er knækstyret, og i Danmark vil de højst sandsynligt komme hjem med McCormick-mærker.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi tror på selvstændigheden i forhandlerne. Udviklingen mellem os og vores importører og forhandlere, vil vi se som et partnerskab, og ikke som en domminerende chef, hvor vi vil bestemme, hvad der skal sælges og ikke sælges i de enkelte forretninger. Hos os må man selv bestemme, hvilket redskabsprogram man tager ind sammen med Argo Tractors, fortæller Antonio Salvatarra.

Stor produktion

Når man besøger traktor-fabrikker i det meste af Europa, så er der ofte tale om samle-fabrikker. Kabiner, transmissioner, motorer, aksler og lignende kommer som regel ind fra underlevenrandører, og samles ét sted.

Men sådan er det ikke helt i Italien hos Argo Tractors.

- Vi samler ikke kun, vi producerer også traktorer her, forklarer Antonio Salvatarra, mens han drejer ind i en hal for transmissioner.

- Cirka 70 til 80 procent af vores traktorer er noget, vi selv har produceret. Motorerne får vi udelukkende fra underlevenrandør, men transmissioner, aksler, foraksler og lignende laver vi selv til langt størstedelen af de traktorer, vi producerer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I den høje ende af effektskalaen, hvor eksempelvis X7- og X8-serien befinder sig, der får man langt de fleste producenter fra underlevenrandører.

- Stykantallet i de store traktorer er på nuværende tidspunkt desværre ikke stort nok til, at vi selv kaster os ud i produktion af transmissioner og aksler.

Dog har Argo Tractors fornyligt afsluttet produktionen af en trinløs-transmission til McCormick X6-serie.

Men hvorfor dog selv producerer komponenter og hele trinløse-transmissioner, hvis det hele kan købes 'ude i byen'.

- Det handler i høj grad om kvalitet og fleksiblietet. Når vi selv har produktionen kan vi i langt højere grad selv sikre, at vi har en høj kvalitet, og selv ændre opbygninger og styring, hvis vi føler det er nødvendigt. Det er langt mere kompliceret og besværlig, hvis det er en underleverandører, som måske skal lave noget specielt for os.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fokus på omkostninger

Hos Argo Tractors bliver samtlige af de 15.000 traktorer afprøvet grundigt, inden de forlader fabrikken.

- Der er løbende kvalitetstest i produktionslinjen, og slutvis kommer alle traktorer igennem en 45 minutters test, inden de køres ud og læsses på lastbil eller tog, fortæller Antonio Salvatarra.

Han påpeger, at den megen tid på kvalitets-kontrol er godt givet ud, da det er billigere at opdage eventuelle fejl, inden traktor har forladt fabrikken, end når traktoren er leveret hos kunden.

- Som en del af kvalitetssikringen, så går det begge veje. Det vil sige, at når man opdager de mindste fejlproduktioner ude på produktionslinjen, så rapporteres det i systemet, da alle stationer på fabrikken er opkoblet på Wifi, på den måde har vi fuld kontrol med, hvor der typisk sker fejl, under produktionen, fortæller den italienske marketingsdirektør.

Det tager cirka fire timer for at samle en traktor, hvoraf en time alene går til at samle bagtøjet på traktoren, som er den mest kompliceret del at sætte sammen.