Fendt mener ikke, at der på nuværende tidspunkt bliver tale om større traktorer, som bliver elektrisk drevet - grunden er batteri-teknologi.

Elektriske hybrid-løsninger, hvor dele af redskaber drives elektrisk vises hos flere og flere redskabsproducenter. Men vi venter stadig på den hundrede procent elektrisk drevne traktor - i hvert fald over 200 hestekræfter.

For på Agritechnica i 2017 kunne Fendt vise den 136 hestekræfter stærke Fendt e100 Vario, som er producentens hidtil eneste hundrede procent elektriske drevne traktor.

- Dieselmotoren fortsætter formentlig med at være den dominerende energikilde til større traktorer, selv om 10 år, fortæller Wolfgang Breu, udviklingchef hos Fendt.

- Den nuværende batteri-teknologi gør os kun i stand til at gøre traktorer under 200 hestekræfter for hundrede procent elektrisk drevne, da det bliver realistisk at bruge i det daglige, fortæller den tyske udviklingschef, som dog påpeger det faktum, da elektriske drevne traktorer har store aspekter i forhold til miljø og emissionskrav - også i fremtiden.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Batteri begrænsning

Det er bestemt ikke tilfældigt, at det netop er en 136 hestekræfter stærk Fendt, som bliver det første skud på stammen på en hundrede procent elektrisk drevet traktor fra Agco:

- Vi har kigget på brugen af traktorer i vores produktprogram, og vi kunne se, at eksempelvis de store Fendt 1000 bliver brugt i gennemsnitlig 12 timer om dagen, hvilket vil betyde, at traktoren skal have et batteri med 2280 kW svarende til en vægt på 15 ton eller en volumen på 5.000 liter. Det kan godt blive svært at få plads til sådan et batteri under motorhjelmen.

Skal kunne lades hurtigt

Fendt tog i stedet udgangspunkt i traktorer under 100 hestekræfter, som bliver brugt fire timer om dagen.

- Her kræver det et batteri på 100 kW, som vejer cirka 590 kg eller en volumen på 320 liter. Derfor bliver e100 vario-traktoren også den eneste eldrevne traktor på nuværende tidspunkt, da det ikke giver mening, at man skal hjem og lade strøm på batteriet midt i en lang og travl arbejdsdag, fortæller Wolfgang Breu.

Han gør desuden opmærksom på, at ved at montere et 700 volt ladestik til e100 vario, kan den oplades på en time.

- Hvis man benytter 380 volt ladestik, som forefindes på stort set alle landbrugsbedrifter, så vil opladningen tage fire til fem timer.

Fendt e100 bygger på chassiset af en 68 hestekræfter dieseldrevet traktor, hvor motor og brændstoftank er erstattet af en batteriblok, en kompakt elektrisk motor samt den nødvendige styring til den elektriske motor.

Lang historie



Det er ikke nyt for Fendt at arbejde i elektrisk drevne traktorer eller redskaber. Allerede i 2001 tog man det første tilløb til elektrisk nytænkning, da man præsenteret eRoGator, som var en selvkørende sprøjte med elektrisk firehjulstræk.



I 2013 kunne man på Agritechnica vise Fendt X-conceptet, som var en 700-serie Fendt med en 130 kW generator indbygget i forbindelse med motoren, som dermed kunne trække elektriske redskaber.

Traktoren blev ekstra interessant, da Fendt på Agritechnica i 2015 viste den elektrisk drevne fire rotors græsrive i form af Fendt Former 12555X eRake, hvor de mekanisk drevne rotorer var erstattet af elektriske motorer.



I 2016 kunne man vise de første 48 volt anlæg på traktorer til at drive elektriske redskaber. Fendt-ingeniøren fortæller, at fordelen ved et 48 Volt anlæg er, at man kan overfører en langt større effekt end ved et 12 volt anlæg.



- Et 12 volt anlæg kan maksimalt overfører 85 ampere. Det svarer til en effekt på cirka 1 kW på redskabet. Derimod kan man med 48 Volt overfører op til 10 kW ved enkelte opgaver. Det er blot generatoren, som udskiftes samt nogle kraftigere ledningsforbindelser til redskabet, fortæller Wolfgang Breu.



Fendt præsenterede desuden også Xaver i 2016. Xaver er den lille så-robot, til førerløse arbejdsopgaver i marken.