Teleskoplæssere anvendes på rigtigt mange landbrug, og den engelske producent JCB har i en årrække produceret specielle Agri-læssere, der på flere områder adskiller sig fra teleskoplæssere i byggeindustrien.

Ud over traditionelle teleskoplæssere, hvor motoren er placeret på højre side af maskinen, tilbyder JCB også TM-serien, der er knækstyret og har motoren placeret bag kabinen.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Den brugte JCB TM320S, der er set hos Nicolaisen & Larsen A/S er fra 2014. Læsseren har kørt 7.800 timer og har en maksimal løftehøjde på 5,17 meter.

Egen motor

De første TM-modeller kom på markedet i 2011 og i tidens løb har JCB anvendt forskelige motorer i TM-serien. Men i den brugte model og i de nuværende modeller anvender JCB virksomhedens egen firecylindrede EcoMax motor. I TM320S yder motoren 145 hestekræfter og hydrauliksystemet har en kapacitet på 160 liter pr. minut. Er der ikke tilføjet et S i modelbetegnelsen, ligger motorydelsen på 125 hestekræfter og hydraulikken yder 140 liter pr minut.

Powershift og converter

Både JCB TM320 og 320S er med converter og en seks-trins powershift transmission. Standardversionen har lock-up i fjerde til sjette gear, mens JCB TM320S er udstyret med lock-up i anden til sjette gear. Med lock-up låses converteren, og motoreffekten overføres direkte til hjulene. Systemet anvendes eksempelvis, når en tung halmvogn skal trækkes hjem fra marken.

Godt udsyn

PowerGear testede i 2011 en JCB TM220, og her fik specielt udsynet fra kabinen topkarakter. Der var også ros til hydraulikventilerne, der var med en god proportionalitet, som gav en god føling med redskabet, og gjorde det let at dosere selv små mængder kraftfoder ned i fuldfoderblanderen.

Specielt i landbruget, hvor læsseren skal arbejde med halm, ensilage og støvet foder, der kan sætte sig i køleren, så testteamet det som en fordel, at køleren på TM-læsseren er monteret bagerst på maskinen, frem for på siden af maskinen som på en traditionel teleskoplæsser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fire modeller

JCB har opdateret TM-serien flere gange, hvor specielt førerkomforten er forbedret med en ny kabine og et nyt joystick. I dag tilbyder JCB TM-serien i fire modeller. De to mindste modeller, TM 180 og TM 220, er med hydrostatisk transmission, mens TM320 og 320S er med en seks-trins powershift transmission. Den mindste model løfter 1.800 kg og har en maksimal løftehøjde på 4,5 meter. Topmodellen JCB 320S læsser vogne der er 5,2 meter høje og løfter 3.200 kg.

Afprøv maskinen

På en knækstyret læssemaskine belastes knækleddet imellem for og bagvognen, både når der manøvreres med maskinen, og når der arbejdes med redskabet.

- Knækleddet kontrolleres lettest for slør, ved at starte maskinen, og skiftevis træde på kørepedalen og bremsen. Er der slør i leddet, nikker maskinen hver gang der stoppes eller sættes i gang. Slør i leddet kan fjernes ved at montere ny bøsning og bolte. Men det skal selvfølgelig ske, før bøsningerne er slidt helt igennem, siger Claus Trustrup, montør hos Nicolaisen & Larsen A/S og tilføjer:

- Knækleddet skal have fedt med jævne mellemrum, og lige som forhjulsophænget på en traktor er det vigtigt, at leddet aflastes, når det smøres, så fedtet kan komme derhen, hvor der er brug for det. På bedrifter, hvor der er forskellige brugere af maskinen, er det vigtigt at få lavet en serviceplan, så smøreintervallerne overholdes.

Mange nye læssere monteres i dag med et automatisk centralsmøreanlæg. Det sikrer, at de forskelige dele på maskinen smøres lidt men tit. Samtidig dannes der en beskyttende fedtfilm rundt omkring de bevægelige dele. Hinden beskytter mod indtrængning af støv og vand.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Se efter om maskinen er tæt

Montøren anbefaler at undersøge den brugte maskine for utætheder.

- Drypper der olie fra maskinen, er det altid en god ide at underøge, hvor det kommer fra. Der kan være småting, som det er til at lave for penge, men hvis eksempelvis de skjulte slanger i teleskopbommen lækker olie, løber der hurtigt nogle timer på, for at få dem skiftet, siger Claus Trustrup.

Lugt til olien

Kontrol af transmissionen med converter og de seks powershift trin kræver en prøvekørsel af maskinen.

- Når vi får en brugt maskine ind, måler vi hydrauliktrykket i de forskelige koblinger, og kan derved hurtigt afgøre, om der er ting, der skal repareres i transmissionen. Ved en prøvekørsel skal man mærke efter, om læsseren trækker eller blot tager omdrejninger, når den bremses ned eller skovlen køres ind i ensilagestakken. Tager den blot omdrejninger, er det klogt at lade en fagmand se på maskinen, siger Claus Trustrup, der selv trækker oliepinden op og lugter til transmissionsolien.

- Lugter olien brændt, kan det være en indikation på, at den glider i en af koblingerne, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han opfordrer til at skifteintervallet på både motor- og transmissionsolien overholdes, og at der anvendes den rigtige kvalitet af olie. JCB har deres egen transmissionsolie, og efter hans opfattelse er den suveræn på området.

Olieskiftet omfatter også olien i aksler og nav. JCB TM320S er med våde skivebremser, der er monteret i forakslen, og som bremser bagakslen via firehjulstrækket, der er i konstant indgreb.