Med de nye 389 VF dæk, der er lanceret i størrelsen 650/55R26.5 VF, og som er under udvikling i fem andre størrelser, giver Alliance dæktrykket endnu et nøk nedad.

- I forhold til et standarddæk kan vi med VF-dækket øge belastningen med 30 procent uden at øge dæktrykket. Alternativt kan dækket bære det samme som et standarddæk med 30 procent lavere dæktryk, siger Gerrit Vinkers, ingeniør hos Alliance Tire Europe.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fordeler trykket

En af hemmelighederne i det nye 389 VF-dæk er dæksiderne, der er udviklet til både at kunne arbejde med et meget lavt dæktryk og høje hastigheder på landevejen.

- I et standarddæk vil kombinationen af hurtig transport, maksimal belastning og et lavt dæktryk medføre, at der sker en kraftig varmeudvikling i dækket. Det ødelægger dækket, og derfor har vi taget en hel ny teknologi i brug i udviklingen af Alliance 189 VT. Teknologien giver dæksideren en fantastisk fleksibilitet, der gør dem i stand til at flade ud og forøge bærearealet, når dæktrykket sænkes, siger Gerrit Vinkers og tilføjer:

- Stålbælter i dækkets trædeflade betyder, at dækket bliver ved med at være fladt, når dæktrykket sænkes. Stålbæltet fordeler desuden trykket ensartet over hele bærefladen.

Lettere at trække

En simpel demonstration, hvor fodaftrykket fra et Alliance standarddæk blev sammenlignet med aftrykket fra et tilsvarende 389 VF, viste, at fodaftrykket fra det nye VF-dæk er 63 procent større end fra standarddækket. Begge dæk var monteret under en læsset trailer, og for at kunne bære belastningen ved 40 km/t skulle standarddækket køre med et tryk på 3,8 bar, mens det nye 389 VF dæk kunne nøjes med et tryk på 1,6 bar.

- Den større bæreflade giver markant mindre nedsynkning i marken, og her skal man huske tommelfingerreglen som siger, at ti millimeter nedsynkning forøger brændstofforbruget med ti procent. Den større bæreflade er samtidig med til at minimere den skadelige pakning af jorden, siger Gerrit Vinkers.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ulempen ved det lave dæktryk er, at det kræver ekstra effekt, at trække traileren ved hurtig transport på landevejen. Ved blandet anvendelse kan problemet løses ved at monterer traileren eller gyllevognen med dæktryksregulering.