I år er det 70 år siden at Niels Sørensen og Poul Thøgersen grundlagde Maskinfabrikken Bredal I/S, men de havde nok ikke forventet, at den lille landsbysmedie skulle ende i en superliga for gødnings- og kalkspredere, som Bredal befinder sig i med knap 300 producerede enheder om året - og formentlig knap 100 procent markedsandel inden for kalkspredere i Danmark.

- Den første kalkspreder blev bygget i 1962, hvor man årerne forinden både havde producerede to- og firehjulede vogne samt staldgødningsspredere, fortæller Anders Buhl, som er én af de nuværende tre ejere af Bredal A/S, som stadig til dels er en familievirksomhed.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Malekvaliteten betyder alt for os, da vi konstant har vores produkter i kontakt med gødning, salt eller lignende.

- Anders Buhl, medejer Bredal A/S.

Faktisk havde Maskinfabrikken Bredal I/S årene forinden også producerede gyllerører, spadeklør (tvillingehjul, red.) til traktorer, trækbomme og sågår stilladser og rensenåle til skærebrændere.

- Med kalksprederen fandt man dog en niche-produktion, som passede rigtig godt ind på det danske marked, og produktionen udviklede sig langsomt mod hvad den er i dag, fortæller Anders Buhl.

Den bugserede spreder

Gødningssprederne har også altid været i Bredals produktprogram, og den danske producent var ret hurtige til at lave bugserede spredere. Først en hestetrukket model, som sidenhen kunne ombygges til en traktor, og i 1950'erne byggede man de første bugserede modeller.

Succesen med de bugserede gødningsspredere fra Bredal kom for alvor i begyndelsen af 80'erne, da de danske foderstoffer købte spredere, som egnens landmænd kunne komme og låne, når de købte gødning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Her opdagede mange, at vores spredere har en simpel opbygning med kørselsafhængig dosering med det mekaniske hjultræk-system, hvor chaufføren blot skulle holde et fast omdrejningstal på PTOen når spredebredden var indstillet bag på maskinen, fortæller Anders Buhl.

Det var de bugserede B4 og B6-spredere, som var populære op igennem 80'erne til spredning af gødning, men Bredal forfinede teknologien og præsenterede K-modellerne i 90'erne.

K'et står for kombi, og pludselig kunne der køres gødning og kalk med samme spreder.

- Det var der rigtig mange, der havde svært ved at forstå, og det er først inden for de seneste år, at vi ser mange benytte samme spreder til både kalk og gødning, fortæller den ene ejer af Bredal, som i den grad tror på de bugserede spredere:

- Med den strukturudvikling vi ser i landbruget med færre og større brug, er der ingen tvivl om, at hver mand skal være mere og mere effektiv. Derfor er bugserede gødningsspredere vejen frem, da vi her reducerer tiden med fyldningen af sprederen væsentligt sammenlignet med de liftophængte spredere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Stor eksport

I dag udgør de bugserede K-modeller cirka 70 procent af produktionen, mens de liftophængte gødningssprederne stadig udgør en mindre del af produktionen, samtidigt har Bredal specialiseret sig i spredere til entreprenør-sektoren til grusning i vintermånderne med både sand og salt.

- Vi har stadig meget gamle spredere kørende rundt omkring og især i 90'erne fik mange af de gamle 70'er Bredal-spredere nyt liv da naturgas blev gravet ned i store dele af Danmark, som betød, at mange gamle kalksprederne blev ombygget med et bånd til udlægning af sand i udgravninger hos entreprenører - og der sælges fortsat helt nye spredere, hvor der bygges båndudstyr på til nedlægning af sand i udgravninger.

De mest populære enkelte modeller er K85 og K105, hvor især eksportmarkederne tager et stort antal.

- Ét af de største eksportmarkeder på nuværende tidspunkt er faktisk Australien, hvor vi sælger rigtig mange bugserede spredere til primært gødningskørsel, og faktisk er vi netop nu ved at lægge sidste hånd på en K105, som skal monteres på en tre akslet Hydrema-dumpere, og benyttes som en selvkørende enhed i Australien.

Eksporteventyret til Austrailen begyndte på samme måde, som maskinsalget til Tyskland.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I begge tilfælde var det en landmand der købte en spreder hos os i Danmark, og en dag spørger naboen, hvor sprederen er købt, og pludselig er der oprettet et importørled igennem en landmand. I Tyskland blev der solgt 3.500 spredere på denne måde, inden man omstrukturerede det i år 2000 til en egentligt forhandler i Tyskland.

Hele eksporteventyret begyndte i 70'erne da den anden danske producent af gødningsspredere, Bogballe, tog kontakt til Bredal, da deres forhandlere i England og Irland manglede en producent af bugserede spredere.

- Den dag i dag deler vi stadig forhandlernet i Storbritanen, hvor vi sælger bugserede spredere og Bogballe sælger de liftophængte, fortæller Anders Buhl, som kan berette om et rigtig godt forhold til den danske konkurrent, som ikke ligger mange kilometer fra fabrikken i Vejle.

I dag eksporteres 70 procent af produktionen til lande lige fra Canada til Austrailien og fra Rusland til New Zealand, mens man også har Bredal-produkterne kørende i eksempelvis Chile.

Malekvalitet er vigtig

Faktisk ligger Bredals produktionsfaciliteter på to lokationer. Allerede i 70'erne flyttede man produktionen fra landsbyen Bredal og tættere på Vejle, og her har man haft produktionen af sprederne indtil 2012, hvor pladsen blev for trang, og man valgte at købe en fire hektar stor grund nord for Vejle.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Her byggede man 9.500 kvadratmeter til pulverlakeringsanlæg, overfladebehandling, montage, forsendelse og kontor, mens alt al smedearbejde og vareindgang stadig foregår på gamle fabrik.

- På den måde er vi delt i to med cirka 20 ansatte på hver lokation, hvor vi ialt har 10.600 kvadratmeter under tag, fortæller Anders Buhl og bemærker, at man i de nye bygninger fra 2012 har Nordeuropas største automatiserede pulverlakeringsanlæg.

- Malekvaliteten betyder alt for os, da vi konstant har vores produkter i kontakt med gødning, salt eller lignende. Med det nye pulverlakeringsanlæg kan vi lave en vare, som har en stærk overfalde, og det betyder rigtig meget for os.

I det nye anlæg renses alle emner efter fuldsvejsning af stålkugler, hvorefter emnerne får grunder, inden de males med pulver i et robotanlæg, hvor 90 procent af delene kan males.

- Resten maler vi med håndkraft, hvorefter det hele varmes op til 190 grader i en times tid, hvilket giver hærdningen på materialet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mere strømlinet

Efter maling samles sprederne - ofte efter kundeønske, men Bredal gør dog noget ud af at sørge for en så strømlinet produktion som muligt.

- Vi prøver at lave en modulæropbygning af undervogne, og har eksempelvis taget vores model K115 ud af produktion, for i stedet at udbygge model K105 med højere sider, da vi på den måde langt lettere kan lave en nogenlunde serieproduktion af mange enkelte dele, fortæller Anders Buhl.

Mange af enkeltdelene producere Bredal selv - og det kan være helt ned i småtingsafdelingen som lygtebomme.

- Vi havde svært ved at finde en lygtebom på markedet, som var god nok til vores kvalitetskrav, og derfor producerer vi dem nu selv. Remskiver får vi produceres i rustfrit stål - udelukkende for at opretholde en så høj kvalitet på de produkter vi fremstiller, fortæller Anders Buhl.

Bredal er også med helt fremme hvad angår den nyeste teknologi. Producenten kan levere spredere med styringen over Iso-bus, med tildelingskort ud fra opsamlet data på marken for præcis spredning af kalk og gødning, med sektionskontrol samt automatisk kilekørsel udfra GPS.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg er ikke i tvivl om, at vi i fremtiden vil se meget mere udviklingen inden for dette felt, som vi følger meget nøje, fortæller Anders Buhl.