FieldMaster-serien fra irske Smyth har fået sig en ny topmodel. FieldMaster FM30 er navnet og den rummer 35 kubikmeter eller 25 ton på fire aksler.

- Vognen er tiltænkt det danske marked, og det er derfor præcis her fabrikken i Irland vælger at køre test med vognen, fortæller ThomasWester, indehaver af Tipvogn.dk, som er den danske importør af de irske tipvogne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han fortæller, at den nye vogn har en egenvægt ni tons, og med 25 ton nyttelast, samt en traktor på 10 ton til at trække vognen, ender den samlede totalvægt på 44 ton med læs.

- 30 ton akseltryk er tilladt på vognen, og da der lægges op til fire ton vægt over på traktorens bagaksel, kommer vognen til at køre helt lovligt på de danske landeveje.

Vognen er derfor tiltænkt transport ikke bare på marken, men også på vejen.

På rundtur i landet

Vognen er netop nu på rundtur i Danmark for dels at blive vist frem som en demonstrations-vogn, men da det er vognens første år, er der også tale om en test af vognen.

- Under konstruktionen blev der taget udgangspunkt i den velkendte FieldMaster serie. Der blev tilføjet en drejbar aksel foran og kassen blev øget til 35 kubikmeter, fortæller Thomas Wester.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Tip-kapaciteten er også opgraderet med et tredje stempel som kan kobles ind ved meget tunge læs. Vognen er også forsynet med Smyths egen heavy duty-undervogns-affjedring. Systemet er meget fast og sikrer høj stabilitet både ved kørsel og når der tippes.

- Kragerup Gods på Sjælland har afprøvet vognen inden høst, og da godset i forvejen har en tre akslet Smyth-vogn, var det et godt sted at prøve vognen af, fortæller Thomas Wester

Daniel Nøhr Andersen, underforvalter på Kragerup Gods fortæller, at man var spændt på, hvordan en fire akslet vogn ville opføre sig. Men det har vist sig, at vognen følger traktoren fint og trods størrelse ikke er vanskeligere at køre med end de tre-akslede vogne.

Flere detaljer

Smyth-vognene i FieldMaster-serien rummer en del detaljer som standard-udstyr.

- Der er LED-lygter både på kofangeren, men også i toppen af bagsmækken, så det er let for andre trafikanter at se, når man drejer fra vejen, fortæller Thomas Wester og fremhæver også udsynet ind i vognen:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- En pleksiglas-plade i forenden gør det muligt at kigge ind i vognen. Desuden tilbyder Smyth et net, som kan hænges op på indersiden af forenden, så ruden eksempelvis beskyttes mod roer.

Når vognen tippes op, tændes baklyset bag på vognen, samt ved hjulens aksler

Et godt samarbejde

Thomas Wester er glad for, at vognen også fungerer udenfor tegnebrættet.

- Det startede som en fiks ide, men nu er vognen her. Det forventes, at der vil være et stigende marked for disse helt store vogne som kan udnytte lovgivningens vægtgrænser optimalt.

Den 35 kubikmeter vogn er specialfremstillet på fabrikken i Irland og er den største tipvogn producenten har bygget i sin 23 årige historie. Vognen er bestilt af Tipvogn.dk, som har solgt vognene i Danmark i de seneste tre år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Efterspørgslen på store vogne har været markant. Det har også været bevæggrunden for at lave den fire-akslede udgave.