Med præsentationen af de opdaterede Axion 900-serie fra Claas, kunne man tro, at man fik mulighed for en traktor med integeret lufttryksregulering.

Traktorerne fra januar 2018 skal nemlig leve op til nye regulationskrav fra EU, som blandt andet omfatter to kreds bremsesystem, hvilket betyder, at vi i Danmark i fremtiden kommer til at få traktorer med både hydrauliske- samt luftbremser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Når luftsystemet er på traktoren, var det måske nærliggende at få et integeret dæktryksregulering på traktorerne, så dæktrykket kan tilpasses mark og vej.

- Tiden er ikke helt moden endnu til denne integerede løsning på vores traktorer, fortæller Tom Seyer, produktchef for Claas-traktorer.

Kendt teknologi

Teknikken med integeret lufttryksregulering er bestemt ikke fremmed for Claas, da producenten både har det på Jaguar-finsnittere i både for- og bagaksel samt på Lexion-mejetærskerne på bagakslen.

Tom Seyer peger dog på flere områder, som baggrund for, at man ikke endnu kan levere den integerede løsning:

- For det første handler det om hurtighed. Vi er nød til at kunne levere et system, som gør det muligt at ændre lufttrykket på to minutter frem for 10. Desuden vil et så hurtigt system fylde for meget på traktoren, så pladsmangel er også én af forklaringerne, fortæller den tyske produktchef, som dog ikke vil afvise, at vi inden for en overskuelig årrække kan se sådan en løsning på traktorer fra Claas.