TYSKLAND: Claas Arion-serien forfines i 500- og 600-serien på henholdsvis fire- og seks cylinder.

Traktorerne får først og fremmest nye motorer, som overholder Stage IV-motorkravene. Motorerne bliver fortsat leveret af Deere Power System (DPS), til trods for, at Claas benytter Fiat Powertrain Tecnologies (FPT) i de øvrige Arion samt Axion-traktorer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Med de nye emissionskrav betyder det, at motorerne både benytter SCR- samt EGR-teknologi. For chaufføren i føresædet betyder det, at der skal påfyldes AdBlue på traktorerne, mens der i motorrummet fortsat sidder EGR-kølere samt DPF-filter, som brænder sodpartiklerne op.

- På Arion-serien har vi valgt at fortsætte med DPS-motorerne, da vi mener, at det er bedst til denne klasse. Jeg vil dog påpege, at motorkrastikken er ændret væsentligt sammenlignet med de tidligere motorer i 500- og 600-serien, fortæller Tom Seyer, produktchef for Claas-traktorer og hentyder til et større moment ved lavere omdrejninger.

Ny topmodel

Der kommer desuden en ny topmodel i Arion-serien i form af Arion 660, som yder 185 nominelle hestekræfter, men booster til 205 hestekræfter i transport-mode.

- Resten af serien har ingen boost, og dermed fuld effekt til rådighed hele tiden, uanset om arbejdsopgaven foregår på vejen eller med en plov i marken, påpeger Tom Seyer.

Det er blandt andet blevet muligt at overføre mere effekt til hjulene fra motoren, da Claas har ændret i den trinløse transmission, så man tillader et større moment og effekt overførsel ved højere hastigheder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Derfor leveres den nye topmodel kun i den trinløse Cmatic-transmission, fortæller Tom Seyer, som desuden påpeger, at transmissionen er udviklet og produceres af Claas.

Enklere og kraftigere foraksel

Den velkendte Carraro-foraksel med enkelthjulsophængs-affjedring er nu fortid på Arion 500- og 600-serien.

- Vi har valgt at erstatte forakslen med Dana, som er udviklet af Claas. Forakslen har reduceret antallet af smørenipler væsentligt, og vi har derfor nu blot fire smørenipler, fortæller Tom Seyer.

Forakslen er nu ophængt på midten, og affjedre med to stempler på hver side af forakslen, som har en vandring på 100 millimeter, hvor den tidligere foraksel havde en vandring på 85 millimeter.

- Forakslen er desuden blevet stærkere, og før var det kun topmodellen, som kunne belastes med mere end fem ton - nu kan hele Arion-serien klare belastninger på 5,2 ton.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Claas har desuden tilføjet Dynamic Steering til Arion 500- og 600-serien, som allerede er kendt på Arion 400-serien.

Denne funktion giver chaufføren mulighed for at blot dreje én enkel omgang på rattet, for at få hjulene i yderposition.

Enkelt eller kompliceret

I den komplicerede udgave leverer producenten den nye Cebis-terminal med den nye touch-følsomme 12 tommer terminal, hvor samtlige funktioner på traktoren kan indstilles og overvåges.

- Vi har dog opdaget, at mange chauffører langt fra bruger alle funktioner i den store Cebis-terminal, og derfor har vi præsenteret Cis+ udgaven, som er en mere enkelt udgave af den trinløse-traktor, fortæller Pierre Noyer, produktchef for udvikling af elektronik til blandt andet traktorerne fra Claas.

I Cis+ leverer Claas et mere overskueligt højre armlæn, med færre knapper og uden det store Cmotion-kørehåndtag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I stedet leverer vi et mere enkelt armlæn, med et lille håndtag til at øge og sænke hastigheden i transmission, men vi leverer dog stadig elektroniske hydraulikventiler, og dermed er traktoren også udstyret med et krydshåndtag til to hydraulikventiler samt de velkendte F-taster til indkodning af valgfrie funktioner. Det hele styres og overvåges fra en syv tommer terminal på højre A-stolpe, fortæller Pierre Noyer, og viser det nye armlæn frem.

- I Danmark er det måske værd at overveje denne løsning selv i den store Axion 900-serie, da mange maskinstationer, hvor traktoren måske kun kører gylle samt frakørsel af græs og majs, sjældent bruger alle funktionerne i terminalen, da gyllevognen oftes kontrolleres fra gyllevognsproducentens terminal, fortæller Pierre Noyer.