Continental Farmer Group i Ukraine driver 45.000 hektar jord og råder over adskillige sprøjter til opgaven med plantebeskyttelse igennem sæsonen. På bedriften forsøger sprøjterne for så vidt muligt at køre i døgndrift i sæsonen, hvor der køres i to holdsskifte med 12 timer pr. chauffør.

- Bedriften ønskede at få en sprøjte, som kan køre i 12 timer på én tankfuld, og med mange af de markstørrelser, som bedriften råder over, har vi produceret en sprøjte med 10.000 liters tankvolumen, og med Danfoils sprøjteteknik med 30 til 40 liter væskemængde pr. hektar kan vi opnå 300 hektar på én tankfuld, fortæller Jesper S. Madsen, direktør hos danske Danfoil, som netop har sendt den nye Danfoil AirHammer til Ukraine.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Om der er et salgsgrundlag for denne sprøjte i Danmark er jeg i tvivl om, men der er helt sikkert et nyt marked for os i Østeuropa.

- Jesper S. Madsen, direktør Danfoil

Tysk chassis

Danfoil har indledt et samarbejde med tyske Zunhammer omkring sprøjten, som har leveret boogie-undervognen samt den 10.000 liters tank, som er bygget ud fra en modificeret 14.000 liters tankenhed fra en gyllevogn.

- Tyske Zunhammer er kendte i området i Ukraine, da de har leveret flere undervogne til andre sprøjteproducenter, og netop den tyske undervogn har vundet stor indpas, da den kan holde til de ekstreme vejforhold, som gør sig gældende i området, fortæller Jesper S. Madsen og henviser til flere større huller i vejene, som sætter store krav til opbygningen af undervognen.

- Det er et krav, at der skal være tale om en boogie-undervogn, da bugserede redskaber på en enkeltaksel simpelthen ikke kan holde til vejtransporten, da vejene er fyldt med større huller og derfor udsættes undervognene for store stress-påvirkninger, som vi ikke ser i samme grad på boogie-undervognene.

Undervognen fra Zunhammer er desuden galvaniseret.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Todelt aluminiums bom

Den store trailersprøjte har givet Danfoil mulighed for at udvikle en helt ny aluminiums-bom, som til trods for 36 meter bredde blot folder to gange i hver side.

- Den lange trailersprøjte har gjort det muligt at lave en inderbom på otte meter samt en yderbom på ni meter, og med to meter bagpå sprøjten når vi 36 meter ved blot at lade være bommen folde én enkelt gang.

Jesper S. Madsen fremhæver desuden sprøjtens kompakte design, da tanken har udskæringer, som gør, at bommen lægges langt ned på sprøjten i sammenfoldet tilstand.

Egen sprøjteteknik

Foruden bommen er resten af sprøjteteknikken på den nye AirHammer udviklet og monteret hos Danfoil.

- Selv computerstyringen står vi selv for, hvor vi har udviklet DSC-styringen, udelukkende på grund af den fleksibilitet det giver. Hvis vi eksempelvis gerne vil have ændret et ikon på skærmen eller prøve en ny software af, kan vi lynhurtigt selv klare det, frem for at det er en underleverandør, som skal ind i billedet hver gang, påpeger Jesper S. Madsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nye markeder

Med produktionen af AirHammer på 10.000 liter indtager Danfoil nye markeder i det østlige Europa.

- Om der er et salgsgrundlag for denne sprøjte i Danmark er jeg i tvivl om, men der er helt sikkert et nyt marked for os i Østeuropa, hvor der er mange store forhold, fortæller Jesper S. Madsen.

Continental Farmer Group i Ukraine er ikke ny i Danfoil-verdenen, da de i sæson 2016 kørte med en brugt Danfoil Airboss med 36 meter bom.

- Det er på baggrund af denne sprøjte, at interessen for en ny og større kom ind i billedet, og derfor bliver det rigtigt spændende at følge AirHammer-sprøjten i Ukraine igennem sæson 2017, fortæller Jesper S. Madsen.