På lidt over 20 år har tyske Fendt producerede 250.000 trinløse Vario-transmissioner.

Den 28. november 2016 krydsede Fendt-fabrikken i Marktoberdrof i det sydlige Tyskland en milepæl i forbindelse med produktion af trinløs Vario-transmission nummer 250.000.

Lang historie

I 1995 så den første trinløse-transmission dagens lys i en Fendt Favorit 926. Den nye transmission var helt unik på markedet, hvor mekanisk og hydraulisk kraft kombineres med en anvanceret elektrisk styreelektronik. Det gav chaufførerne mulighed for at køre i netop den hastighed, som passer til arbejdsopgaven, uden at tage hensyn til gearvalg.

Den variable transmission kaldte Fendt for 'Vario', og siden den tid er 'Vario' blevet brugt i flæg om trinløse transmissioner af andre mærker, selvom det i princippet er forkert. Den

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Styringen af transmissionen i Fendt 926 skete fra et joystick, hvor man både havde acceleration samt deacceleration, skift af kørselsretning, samt cuirse-hastighed. Desuden kunne aggressiviteten stilles i fire områder.

Transmissionen havde to områder til gruppeskift. Et fra 0 til 36 kilometer i timen samt et fra 0 til 50 kilometer i timen.

VarioDrive

I dag leverer Fendt trinløse Vario-transmissioner til samtlige producerede traktorer fra fabrikken i Marktoberdrof med effekter fra 50 til 500 hestekræfter og overførsel af et moment på over 3.500 newtonmeter i den nye topmodel i Fendt 1000-serien.

I forbindelse med lanceringen af Fendt 1000-serien præsenterede Fendt den nyeste generation af Vario i form af VarioDrive. I den nye transmission er firehjulstræk pament og gruppeskiftet mellem høj og lav gruppe er helt forsvundet. Det skyldes blandt andet, at man har sat én hydrauliskpumpe til at forsyne to hydrauliskemotorer - en med forbindelse til foraksel og én med forbindelse til bagakslen.

Olien løber frit mellem de to motorer, hvilket giver fordele ved skrape kurver, hvor forakslen får mere olie, når hjulene drejes, og derved speedes op i hastighed. Desuden vinkles motoren til forakslen helt ud ved 25 kilometer i timen, og traktoren vil fortsætte op til over 60 kilometer i timen med motoren til bagakslen.

Firehjulstrækket vil altid tilkobles mekanisk mellem for- og bagaksel, hvis der registeres hjulslip på enten for- eller bagaksel.

Indtil videre leveres VarioDrive udelukkende til Fendt 1000-serien, men flere rygter går på, at transmissionen også er på vej til de øvrige serie fra Fendt.

100 om dagen

- Den trinløse transmission er den eneste rigtige løsning for os, fortæller Peter-Josef Paffen, direktør for Fendt under Agco-koncernen.

- At vi har producerede 250.000 Vario-transmissioner er et udtryk for glade og tilfredse kunder, som holder af de fordele den trinløse transmission giver. Netop nu har vi besluttet at skifte standard farven på vores Fendt-traktorer til 'Fendt Nature Green', hvilket også skal vise, hvilken milepæl vi har nået.

På nuværende tidspunkt produceres der omkring 100 transmission i Marktoberdrof hver eneste dag. Det hele sker under ét tag, fra det rå jern til afprøvning af en ny transmission inden den monteres i en traktor.