Danske Samson Agro har et stort blikfang på producentens stand på Agromek 2016. Det meste af standen vil være fyldt godt op af en 31 kubikmeter Samson PG31 med en 36 meter slangebom.

Gyllevognen er ikke en nyhed, men det er bommen - faktisk er der stadig tale om en prototype, som er under testkørsel, og Lunde-Bork Entr. & Maskinstation har kørt med én ud af de tre test-bomme i sæson 2016.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Faktisk har den vestjyske maskinstation, med placering mellem Skjern og Varde, kørt med præcis samme sæt, som vil stå udstillet på Agromek: En Samson PG31 og en 36 meter slangebom.

Til at trække det grønne sæt kører Lunde-Bork Entr. & Maskinstation med en Fendt 936 Vario TMS, som desuden kører med SyreN i frontliften.

- Det er gået rigtig godt, især når man tænker på, at vi har med en prototype at gøre, fortæller Jacob Ravn, indehaver af Lunde-Bork Entr. & Maskinstation.

Med mindre bom

Ikke nok med at gyllevognen kan arbejde i flere arbejdsbredder, den kan også arbejde sammen med andre gyllevogne, som måske ikke har samme bredde slangebom.

- En rigtig smart detalje på slangebommen er, at den kan nøjes med at give gylle i de yderste seks meter i hver side. Det betyder, at en 24 meter slangebom kan komme efterfølgende i samme spor, og gøre arbejdet færdigt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For en maskinstation med flere gyllevogne med slangebomme, betyder det dels, at den store gyllevogn med den store slangebom kører 'længere på literen', mens den mindre 24 meter slangebom stadig kan benyttes i et 36 meter plejespor.

- At slangebommen har mulighed for både at køre i 20, 24, 30 og 36 meter plejespor gør den virkelig fleksibel og gør bommen til en ægte maskinstationsbom, hvor fleksibilitet er vigtig.

Jacob Ravn fortæller, at gyllevognens primære opgave på maskinstationen har været udbringning af gylle i slætgræs-marker i kombination af SyreN.

- Jeg vil tro, at bommen i 70 procent af tiden har kørt på græsmarker, hvor vi kører på 36 meter.

Skånsom mod græsset

Jacob Ravn påpeger, at det også fungerer bedst, når bommen kører i fuld arbejdsbredde.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Hvis vi kører i 24 meter plejespor, så skal bommen næsten foldes helt ud på 36 meter, inden den kan folde ind igen til enten 24 eller 30 meter. Det skyldes, at slangerne skal foldes helt ud, inden vi kan lægge bommen sammen, og det tager da lige lidt ekstra tid. Det kunne godt være bedre.

Det nye gylletræk er kommet på maskinstationen i bytte på en ældre Samson PG25 med hjultræk.

- Den nye gyllevogn er udstyret med høje dæk og lufttryksregulering, og det er vi blevet meget positive over.

Det betyder, at gyllevognen kører med 2,5 bar lufttryk på vejen og blot 1,2 bar i marken.

- Vognen er blevet betydeligt lettere at trække, og vi har naturligvis også haft en let sæson i 2016, men vi har faktisk kun været ude og rykke i vognen få gange på grund af fastkørsel, forklarer Jacob Ravn, og fortæller at flere kunder mener, at den nye vogn laver mindre spor end den tidligere Samson PG25.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Indtil videre har vi ikke savnet hjultrækket på vognen, men vi har dog heller ikke så mange bakker. Jeg tror ikke, de høje dæk og lavt lufttryk kan kompensere for en stejl bakke, hvor gyllen vil flyde hen i bagenden af vognen og tage magten fra traktoren.

Jacob Ravn fortæller, at det tager cirka seks minutter at fylde luft i gyllevognens dæk, og cirka tre til fire minutter at tømme.

- Det tager en anelse længere tid at tømme hjulene for luft, men det passer så nogenlunde med den tid det tager at komme hen til det rigtige plejespor, og få bommen foldet ud.

Han forklarer desuden, at maskinstationen kraftigt overvejer at få den næste Fendt-traktor på maskinstationen udstyret med et automatisk lufttryksreguleringssystem.

Et spændende projekt

Jacob Ravn siger, at det har været spændende, at være med til prototype-projektet fra Samson Agro.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi vidste fra starten, at vi sagde ja til et projektet, som kunne gå begge veje, men det er faktisk gået ganske godt. Naturligvis opdagede vi og ingeniørerne fra Samson punkter på bommen, som skulle forbedres, og Samson er løbende kommet for at opdaterer bommen - både i form af jern, men også computerprogrammer, fortæller den vestjyske maskinstationsejer.