I Maskinbladets serie "Til den sidste bolt", er en Claas-traktor blevet adskilt i atomer, for at se, hvor stort et slid, der er efter 3.500 timer i traktorens enkelte dele.

I denne udgave af "Til den sidste bolt" er traktoren blevet adskilt i atomer. Vi ser nærmere på motoren, og undersøger, om der kan spores slid i motorens komponenter efter 3.500 timers hårdt arbejde.

Sammen med specialister fra leverandører af motor, transmission og bagtøj kigger vi nærmere på det eventuelle slid..

Effekten på den 315 hestekræfter stærke grønne franskmand kommer fra Fiat Powertrain Technologies (FPT), som har leveret en 8,7 liters Cursor 9 motor til Axion 900-serien. Motoren opfylder Stage IV-kravene med ren SCR-teknologi, og netop dét mener specialisterne tydeligt kan mærkes på motoren efter 3.500 timer.

Service er overholdt

Manuela Martena, der er ansvarlig for kvalitetssikring hos FPT, er overrasket over, hvor god stand motoren egentligt er i:

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Vi vidste, at motoren ville se godt ud indvendig, fordi den altid er blevet godt vedligeholdt i Claas' udviklingsafdeling. Men det har overrasket os, at den ser så godt ud.

- Traktoren er altid blevet kørt lige til grænsen, men det kan vi slet ikke se, det må helt klart tilskrives, at serviceintervallerne er blevet overholdt til punkt og prikke, fortæller Luigi Antonio Fino, testingeniør hos FPT.

Under ventildækslet havde hverken vippearmsakslen, som vippearmene sidder på, eller knastakslen furer eller spor af slid. Heller ikke knasterne, som vippearmene aktiveres med, eller lejerne, som akslerne kører i kunne der måles slid.

Ingen spor

- Ventilernes kanter er helt perfekte, som om de netop er slebet til, og at der ingen spor af slid kan findes her, kan helt klart tilskrives SCR-teknologien.

- Vi recirkulerer ikke udstødningsgassen og derfor kommer der kun frisk, komprimeret luft fra turboen ind i cylindrene. Det skåner komponenterne på langt sigt, og samtidig minimerer det risikoen for, at der kommer fremmedlegemer ind i forbrændingskammeret, forklarer Manuela Martena.

Undersøgelsen af cylinderforingerne viste, at man selv efter 3.500 driftstimer ikke entydigt kunne se den krydsslibningsprofil, som kommer i metallet ved honing af stempelbanerne. Dermed kunne der heller ikke ses noget slid på stemplerne og stempel- og olieskraberingene. Det eneste, der var, var en lille uregelmæssig politur på stempelbanen på kanten af en cylinderforing fra olieskraberingen

- Det er mærkeligt, for polituren går ikke hele vejen rundt om stempelbanen, men kun i cirka en tredjedel af omkredsen. Det var ikke skrammer eller furer, men snarere en ændret overfladestruktur, påpeger Luigi Antonio Fino.

FPT-eksperterne ved ikke, hvor denne politur kommer fra.

- Eventuelt trykkede olieskraberingen mod stempelbanen i dette punkt, hver gang motoren blev startet, når ringen stod i øvre dødpunkt. Vi mener dog ikke det har haft effekt på kompressionen og dermed heller ikke på ydelsen

Motorfundamentet, det vil sige krumtapakslen, lejepanderne og lejekonsollerne, viste sig ligeledes fra sin bedste side. Man kunne se, at motoren havde nogle timer på bagen, idet der var misfarvninger på lejepanderne eller på krumtapakslens løbeflader.

- Men at tale om slid i den forbindelse ville være stærkt overdrevet, fortæller en tilfreds Manuela Martena

Brug den rigtige kvalitet

Eksperterne er ikke i tvivl om, at det gode resultat fra Claas-traktoren kan tilskrives to centrale ting:

- Dels benytter motoren ren SCR-tekonlogi som gør, at urenheder, som suges ind i motoren, hurtigt kommer ud igen, og dels er serviceintervallerne overholdt. Men ikke nok med at de er overholdt, motoren har også fået det helt rigtige olie fyldt på, og de rigtig filtre skiftet.

- Tidligere har vi haft adskillige dårlige erfaringer med olie og filtre af dårlig kvalitet. Billige efterligninger af filtrene kunne for eksempel anrette enorme skader, fortæller Luigi Antonio Fino.

En anden udfordring overfor en moderne motor er kvaliteten af dieselolien.

- Ud over forkert olie og forkerte filtre kan brændstof af en mindre god kvalitet, også ofte være et problem. Common Rail-systemet er meget følsomt, og kræver dieselolie af den bedste kvalitet.

Samtidigt påpeger de italiske eksperter fra FPT, at motoren i dag skal ses som et samlet system.

- Selve motorenheden med stempler, krumtap og topstykke har egentlig været fuldt udviklet i årevis, mens komponenterne omkring motoren, som turbolader, udstødningsefterbehandling, indsprøjtningssystem - bliver stadig mere komplekse.

- Selv om vi har en udstødningsefterbehandling uden DPF og EGR, er hele systemet meget komplekst, og her har små indgreb stor effekt på ydelsen, men især på holdbarheden. Derfor vil vi gerne opfodre alle til, at man ikke monterer chip på sådan en motor for at få den til at yde mere, selvom vi her ikke kan konstatere mærkbart slidt - for sliddet kan komme utrolig hurtigt, hvis motoren ikke kører med den effekt, som den er sat til fra producenten.