Maskinbladet tager nu hul på serien "Til den sidste bolt". En Claas-traktor bliver adskilt i atomer, for at se, hvor stort et slid, der er efter 3.500 timer.

Et køb af brugte maskiner er i dag mere end nogensinde en tillidssag, især ved brugte traktorer.

Teknikken i en moderne traktor har i løbet af de sidste 20 år gennemgået store tekniske udviklinger, hvor blandt andet transmissionen har gennemgået enorme udviklingstrin. Det kan derfor være en udfordring at købe en brugt traktor med eksempelvis en trinløs transmission - hvor slidt er den efter eksempelvis 3.500 timer?

Tidligere kunne man blot sætte traktoren i et højt gear og bremse traktoren langsomt for at mærke, om den skulle glide i powershift-gearene, eller måske langsomt aktivere koblingen fra stilstand for at sikre sig, at koblingen ikke var slidt. I dag kræver det en computer og avanceret diagnose-værktøj til mange tusind kroner for at udmåle trykket på de enkelte koblinger i eksempelvis en trinløs gearkasse.

En kompleks enhed

Transmissioner er ét område som er blevet langt mere komplekst end tidligere. Et andet er efterbehandling af udstødningsgasser på moderne motorer, både intern genbrug af udstødningsgassen og motorer med indsprøjtning af AdBlue uden for motorrummet. En moderne traktor snakker sammen mellem de forskellige moduler ved hjælp af CAN-BUS, og utallige knapper, kontakter, joystick og andet plastik aktiveres et utal af gange, og kan være svært at vurdere slidtagen.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Derimod er det en hel del lettere med mekaniske olieudtag, som ofte har forbindelse til en tandhjulspumpe, hvor sliddet kan mærkes markant. Det kan måske godt være mere vanskeligt med en moderne LS-pumpe, som måske har LS-forstærkere monteret, og for slet ikke at tale om de mange hydraulikpumper, som moderne traktorer er udstyret med for at holde smøringen i orden til den komplicerede transmission og smøring af andre hydrauliske forbrugere på traktoren.

Blev ikke snydt

Selvom det kan være umuligt at se, hvor slidt en traktor uden at have et røntgensyn, så kan man dog altid få et prej om en brugt traktorens tilstand ved at kigge på de mere åbenlyse punkter:

Hvor slidt er dækkene, hvordan ser liftarmene ud? Er de smurt op, og kan slingerkæderne give sig? Er trinene bulede og rustne, mangler olieudtagene service og er serviceintervallerne for hydralikolie, motorolie og de mange filtere overholdt. Hvis traktoren har gulvtæppe og dufter af wunderbraum, så er resten af traktoren som regel også vedligeholdt godt. Og så kan en traktor, der har gået 12.000 timer, være i ligeså god mekanisk stand som en traktor, der er blevet misvedligeholdt i 5.000 timer.

Vi skiller en traktor ad

For at finde ud af, hvor meget en brugt traktor egentligt er slidt, har én af Maskinbladets samarbejdspartner i Tyskland adskilt en traktor ad i atomer, for at se nærmere på det egentligt slidt i tre specifikke områder: Motor, transmission og bagtøj.

Traktoren som er blevet udvalgt til adskillelse er en Claas Axion 920, som har kørt 3.500 timer. Traktoren er bestemt ikke blevet skånet. Traktoren kommer fra Claas egen test-center i Frankrig, hvor den har kørt test i 400 timer. Derudover har den kørt med en dumpervogn i et stenbrud i 1.500 timer, og i yderligere 1.500 timer har den kørt hos tyske og franske maskinstationer med tung jordbeabejdning og gyllekørsel, mens den afsluttede med majsensilering i Tyskland i efteråret 2015 - inden den blev kørt ind på et værksted og adskildt i atomer.

Læs med fra den 24. juni.