Efter HCP opsagde samarbejdet med israelske RMH overtager CN Maskinfabrik nu importen af de røde fuldfoderblander i hele Danmark.

Først var CN Maskinfabrik A/S RMH-forhandler og solgte den populære fuldfoderblander i nærområdet. Så blev salgsområdet udvidet, og nu importerer man så de røde fuldfoderblandere direkte fra fabrikken.

Erling Schmidt, der er ejer og direktør i CN Maskinfabrik, er begejstret for udviklingen.

Vi har med succes solgt RMH i flere år, så da HCP af strategiske årsager valgte at opsige samarbejdet med RMH, skyndte vi os at kontakte dem

- Erling Schmidt

- Vi har med succes solgt RMH i flere år, så da HCP af strategiske årsager valgte at opsige samarbejdet med RMH, skyndte vi os at kontakte dem. Vi sælger i forvejen Lely græsmaskiner, Volvo gummihjulslæssere og Deutz-Fahr traktorer til mange mælkeproducenter, og med RMH står vi endnu stærkere i markedet for både salg og service, fortæller han.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Og netop den tætte tilknytning til mælkeproducenterne er vigtig for maskinhandleren. De danske køer samles ikke blot på færre og større enheder. De samles også geografisk, og en tredjedel af dem er nu opstaldet i Sydjylland. Samtidigt er der kommet to til tre procent flere køer siden mælkekvotens ophør, så der er endnu flere køer, kvier og kalve, der skal fodres hver dag.

Mange loyale RMH-kunder

CN Maskinfabrik er stødt på mange loyale RMH-kunder i de år, man har solgt de røde fuldfoderblandere.

Faktisk synes Erling Schmidt, at det virker som om, mælkeproducenterne er mere mærkeloyale, når det kommer til fuldfodervogne, end når der er tale om traktorer.

En af forklaringerne er ifølge ham, at de fleste mælkeproducenter går mere op i optimal fodring end i at køre traktor, så når de har fundet en blander, der fungerer godt for dem, så eksperimenterer de ikke med andre mærker.

Nogle af de egenskaber kunderne fremhæver, er det store overlap mellem de forskellige snegle, hvilket sikrer en hurtig og god opblanding i hele vognens længderetning.

Ofte kommer en stor del af maskinforretningernes indtjening fra service, men det er ifølge Erling Schmidt ikke tilfældet med RMH. Faktisk synes hans værkfører næsten, at der er for lidt service på fuldfodervognene. Der kører mange meget gamle RMH-vogne i området, som aldrig er serviceret af andre end landmanden selv ? hvis de overhovedet er serviceret.

- Det ændrer sig nu lige så stille, fortæller Erling Schmidt, og fortsætter:

- De store steder blander både tre, fire og fem læs om dagen, så de vil godt ofre et serviceeftersyn med et olieskifte på gearkassen, kalibrering af vægten og evt. nye knive på sneglen, så de er sikre på at begynde dagens mange opgaver med en driftssikker fuldfoderblander.

Mindre vogne, men flere blandinger

Er der noget CN Maskinfabrik har respekt for, så er det de danske mælkeproducenters enorme viden om fodring. Han er sikker på, at mælkeproducenterne er bedre til at fodre køer end ham, men forsøger at holde sig orienteret om udviklingen for at kunne levere de vogntyper, kunderne efterspørger. Og der er måske et skifte på vej?

Hvor det for få år siden hele tiden handlede om at levere det største blandekar på flest mulige aksler til én daglig blanding, så fornemmer Erling Schmidt en tendens i retning af, at mange mælkeproducenter ønsker at blande flere individuelle blandinger med stor nøjagtighed i henhold til fodringskonsulenternes optimerede blandinger pr. dyregruppe.

- Der er kommet styr på logistikken mange steder, så nu går det hurtigt med at læsse og blande. Derfor kan mange udnytte foderet bedre og optimere dyrenes produktion ved gruppeopdelt fodring, og den kundegruppe efterspørger mindre vogne end tidligere.

Stort program

Bugserede fuldfodervogne fra fem til 45 kubikmeter, stationære maskiner fra fem kubikmeter til kæmpestore industrielle anlæg og selvkørende fuldfoderblandere fra mekanisk styrede 10 kubikmeter maskiner til 30 kubikmeter fuldt elektronisk styrede fodermaskiner - RMH er ifølge CN Maskinfabrik blandt verdens førende leverandører af fuldfoderblandere.

Fabrikken i Israel var blandt de absolutte pionerer i 1956 og er stadigvæk med i frontlinjen. Senest er efterspørgslen efter de selvkørende modeller vokset så meget, at det har været nødvendigt at forøge produktionskapaciteten med en fabrik til bugserede fuldfodervogne i Polen, og den er Erling Schmidt glad for.

- Polen er jo i virkeligheden 'lige rundt om hjørnet', og fabrikken dernede leverer robuste vogne med en meget høj finish. Samtidigt er leveringstiden reduceret dramatisk, så alt i alt er den nye fabrik en stor fordel for os, fortæller han.

Selvom leveringstiden på standardvogne således er blevet mindre end hidtil, har CN købt nogle modeller hjem til lager, så kunderne kan se vognene efter helt ned i detaljen, før de køber deres nye blander.

Business as usual

Erling Schmidt planlægger ikke at ændre sin forretning på grund af den nye import.

CN Maskinfabrik bor i topmoderne faciliteter i den lille sønderjyske by Tiset lige udenfor Gram og består blandt flere andre ting af en traditionel maskinhandel med landbrugstraktorer og maskiner, en stor butik, service- og montageværksted og fabriksfaciliteter til fremstilling af varmekedler og fyringsanlæg.

- Vi de sidste 20 år arbejdet med en kontrolleret vækststrategi baseret på udvikling og økonomisk fornuft, og den fortsætter vi med. Nu har vi blot tilføjet endnu et ben til forretningen, og det er vi glade for.