Højhastighedstraktorer med hastigheder over 40 kilometer i timen og indregistreret som lastbil bliver en realitet på de danske landeveje fra januar 2016. Når traktoren benyttes til transport af landbrugsprodukter og under 100 kilometer fra hjemmeadressen, så er den undtaget for køre- og hviletidsbestemmelser, som ellers er normalt for lastbiler.

Reglen gælder dog kun for landmanden selv, og ikke for maskinstationen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er en anelse mystisk, især fordi maskinstationer i Tyskland gerne må køre med landmandens gylle på samme vilkår som landmanden, og dermed uden fartskriver, fortæller Mogens Kjeldal, teknisk rådgiver hos Danske Maskinstationer & Entreprenør samt medlem i Færdselsgruppen.

Forskel i pris

Som reglerne er nu kan en landmand kan nøjes med at registrerer sin traktor og dermed ikke skal betale vægtafgift og udledningsafgift.

- Både traktor og påhængsvogn skal være indregistreret på en maskinstation, for at må benyttes til transport hos eksempelvis en landmand. En traktor med en vægt på 12 til 13 ton koster 4.237 kroner om året i afgift, mens en frakørselsvogn på eksempelvis tre aksler koster 3.728 kroner.

- Hvis en landmand selv køre med læsset, så koster det ham 61,85 kroner, mens frakørselsvognen ikke skal registreres, påpeger Mogens Kjeldal og bemærker, at det er en mystisk forskel:

- Det er præcis samme produkter der køres med, så det er meget underligt, at vi har den forskel.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det samme gør sig gældende ved eksempelvis flytning af gylle med lastbil og anhænger.

Hvis en vognmand eller maskinstation flytter gyllen, så betegnes det som godstransport, og dermed er man omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne.

Hvis derimod at landmanden selv flytter gyllen med egen lastbil og anhænger, så kan han køre uden køre- og hviletidsbestemmelser og dermed undvære fartskriveren.

Med højhastighedstraktor kommer det til at koste samme beløb i afgifter for landmand og maskinstation om året, mens landmanden slipper for fartskriver og dermed køre- og hviletidsbestemmelser.