I 2009 anskaffede Kni Maskinstation på Djursland sig en 35 ton AP gyllevogn uden læssekran, men i stedet monteret med en stor tragt bagerst på vognen. Planen var, at lastbiler skulle aflevere gyllen direkte til gyllevognen fra landevejen og på den måde sikre, at gyllevognen bliver i marken hele tiden.

Til sæson 2015 er den nu seks år gamle AP gyllevogn blevet skiftet ud med en helt ny 35 ton vogn - og igen er det uden læssekran, men med den store tragt bagerst, så lastbiler kan aflevere gyllen direkte til gyllevognen.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Det har vist sig at være en rigtig stor succes med denne løsning, fortæller Jens Hansen, indehaver af Kni Maskinstation.

Som noget nyt til sæson 2015 så bliver traktoren også monteret med en tre kubikmeter fronttank, og hele gyllesættet kommer dermed op og kan tage et helt læs gylle fra Kni Maskinstations fireakslede 38 kubikmeter gylletrailer.

- Vi har flere kunder, som kun vil have, at vi kommer med dette gyllesæt, da det laver et utrolig flot arbejde i marken, påpeger Jens Hansen og hentyder til, at der ikke bliver opkørte forager og mange ind- og udkørsler fra marken, når gyllevognen bliver på marken hele tiden.

- Selvom prisen pr. kubikmeter er lidt dyrere, så kan man nærmest ikke se, at vi har kørt på marken, når vi er færdige, og det er kunderne rigtig godt tilfredse med.

Svært at undgå ventetid

Kni Maskinstation råder selv over to lastbiler, og det giver en stor fleksibilitet, for det kræver en anelse mere planlægning mellem lastbiler og gyllevogn.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Men det er alligevel noget lettere, end hvis også det skulle passe sammen med en buffertank, fortæller Jens Hansen. Erfaringerne viser ofte, at en buffertank kun står rigtigt de første par timer. Det kan derfor hurtigt blive en udfordring at få flyttet buffertanken rundt, så den står optimalt hele tiden.

Chaufførerne får det til at passe så nogenlunde, og det værste ventetid undgås.

- Det er dog svært at undgå fuldstændigt, og derfor har vi valgt at lade gyllevognen køre på kubikmeterpris, mens lastbilerne kører på timeløn, og dermed kan det bedre forsvares, at gyllevogne holder og venter på lastbilerne, forklarer Jens Hansen.

36 meter system

Den nye gyllevogn bliver ligeledes leveret med en 36 meter slangebom, og dermed kan det tunge gyllesæt bedre forsvares:

- Der kan ikke undgås strukturskader med så tung et sæt i marken, men i og med, at vi har 36 meter mellem plejesporene nogle steder, så kan det bedre forsvares, og det er også nødvendigt med en stor tankkapacitet, når vi skal ud og give gylle på 36 meter, slår Jens Hansen fast.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han mener samtidigt, at det bedst kan fungere med en slangevogn med stor arbejdsbredde, hvorimod det straks er en anden sag med nedfælderen:

- Her mener jeg, at vi skal have nogle knap så tunge enheder til at køre.

Nyt nedfælderkoncept

Og med disse ord i baghovedet så har Jens Hansen købt en trehjulet Terra-Gator selvkørende gyllenedfælder på 15 kubikmeter. Til sæson 2015 bliver maskinen udstyret med hurtig-træk og bakkamera, også bliver buffertanken sendt efter Terra-Gatoren i marken.

- Det betyder, at når nedfældningen er i gang, og afstanden til buffertanken bliver for stor, så kan buffertanken straks flyttes af Terra-Gatoren løbende, mens nedfælder-arbejdet står på. På den måde opretholder vi både en høj kapacitet samt en lav vægt i marken, fortæller Jens Hansen.

Det er også planen, at buffertanken fyldes op med gylle af maskinstationens lastbiler.