Et nyt Jeep-ikon havde i foråret verdenspremiere på biludstillingen i Geneve. Den kommer til Danmark i efteråret.

Lyst til noget ærkeamerikansk og stilsikkert - og med fine evner både på almindelige veje og i terrænet? Så var det måske værd at vente på den kommende Jeep Renegade, som i foråret blev vist på den internationale biludstilling i Geneve - og som bliver Danmarks-aktuel i efteråret. Det er den første Jeep i den kompakte SUV-klasse.

- Vi er i disse år vidne til et bilmarked i rivende udvikling med en stigende global efterspørgsel på de kompakte SUV'er. Vi mener, at den nye Jeep Renegade leverer en unik kombination af råstyrke og den nyeste teknologi samtidig med, at den forholder sig tro mod Jeeps berømte amerikanske design og værdier som frihed, eventyrlyst og amerikansk off-road livsstil, lyder det med store ord fra Mike Manley, der er direktør for Jeep-mærket i Chrysler Group.

Med udgangspunkt i teknikken fra den nye Jeep Grand Cherokee, der blev lanceret i Danmark i januar, tilbyder den nye Jeep Renegade to intelligente typer af firehjulstræk i sin klasse, nemlig Jeep Active Drive og Jeep Active Drive Low. Begge systemer sikrer et optimalt vejgreb ved at kunne sende op til 100 procent af kræfterne ud til hvilket som helst hjul, hvis terrænet bliver uvejsomt. Samtidig er Jeep Renegade den første SUV i mini-segmentet med en funktion, der helt frakobler bagakslen, når der ikke er behov for træk på denne - til gavn for brændstoføkonomien.

Tro mod rødderne

Jeep Renegades design har rødder tilbage til den legendariske Willys MB Jeep fra 1941. Indvendigt byder den på god plads og fleksibilitet med praktiske opbevaringsfunktioner og fleksible passagersæder. Blandt mulighederne er også et "My Sky" tag-system, der gør det muligt at fjerne dele af taget og lukke lys og luft ind i kabinen. Også interiøret er ifølge producenten designet med en vis inspiration fra de originale Jeeps fra fortiden.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Jeep Renegade bliver tilgængelig med tre benzinmotorer med en spændvidde fra en 1,6 liters med 110 hestekræfter til den spændende 170 hestekræfters 1,4 MultiAir motor. Samtidig lanceres den med tre dieselmotorer fra en 1,6 liters med 120 hestekræfter til en toliters med 170 hk. Som den første i sin klasse har man mulighed for at vælge en ny ni-trins automatgearkasse. De mindste motorer leveres med forhjulstræk.