Hilltip HTS ladspreder med rustfrie stålkomponenter er nem at smide bag på bilen, når vinteren sætter ind.

Fordi det er en ladspreder, betyder det ikke, at den ligger på den lade side. Snarere tvært imod. Hilltip HTS er en handy og rustfri saltsprederløsning, som kan monteres på trailere, pickups og andre ladbiler. Det gør den ideel til blandt andre mindre entreprenører, som ikke vil - eller har behov for - at investere store summer i en saltsprederløsning.

- Det skal være nemt, prisbilligt og funktionelt, fastslår Lennart Ahlefeldt-Laurvig, der gennem sin virksomhed Special Maskiner A/S har fået importen af saltsprederen.

Styres fra kabinen

- Hilltip har en langsliggende snegl i køreretningen, og det har store fordele i forhold til snegle på tværs, fortæller Lennart Ahlefeldt-Laurvig og forklarer, at det giver en mere jævn og ensartet materialestrøm - uanset hvilken type salt, der benyttes.

- Den er afprøvet og fungerer rigtigt godt til skandinaviske forhold. Og så passer reservedelene uanset hvilken model, der er tale om, fortsætter han med henvisning til, at han er leveringsdygtig af tre modeller. En HTS500, HTS1000 og en HTS3000. Forskellen på de tre er størrelsen, mens fællesnævneren er en sprederadius fra 1,5 til 10 meter.

- Man kan kontrollere bredde og mængde inde fra kabinen med en controller, forklarer Lennart Ahlefeldt-Laurvig og fortæller, at den monteres inde i kabinen, hvor den får strøm fra bilbatteriet.

Nemt af og på

Hele ideen med en ladspreder er, at man skal kunne bruge sit sædvanlige arbejdskøretøj med lad, når vinteren sætter ind. Derfor er det også en fordel, at det ikke er nødvendigt at bruge alt for meget tid på at tage sprederen af og på.

- Spredeenheden kan afmonteres med en enkelt bolt, og så kan man ellers bare vippe karret ned på højkant bag ladet, hvis det da ellers er tomt, fortæller Lennart Ahlefeldt-Laurvig.

Han kan desuden oplyse, at man kan få en speciel forlænger, der leder salt fra karret og ud til sprederen. Det betyder, at man kan placere selve karret så tæt på kabinen som muligt, selv om der er et stykke ud til bagenden af ladet, og det giver en bedre vægtfordeling.

Med på Agromek

Firmaet Special Maskiner har opbygget en solid portion erfaring med denne type spreder, da det var Lennart Ahlefeldt-Laurvig, der tilbage i 2006 var med til at bringe denne type ladspreder til landet - dog i form af et andet mærke.