Automatisk oplæsning:

Troldhede Mejeri udvider på grund af japansk efterspørgsel

00:00
Hastighed: ???x
00:00

Japanerne er så begejstrede for danske oste fra Troldhede Mejeri i Vestjylland, at mejeriet nu udvider for 50 millioner kroner for at imødekomme efterspørgslen. Samtidig opdateres produktionsanlægget og gøres mere bæredygtigt.

Arla mærker stor efterspørgsel efter ost i Japan, og derfor udvider Arla nu Troldhede mejeri med en ny produktionsmetode, der sikrer at de langtidsholdbare oste virker endnu friskere og blødere, når de bliver pakket ud på den anden side af jorden.

Det skriver Arla i en pressemeddelelse.

- Selvom ostene er langtidsholdbare, så virker de meget friske og har en fantastisk konsistens. Det giver helt nye muligheder i produktionen af langtidsholdbar ost, siger Torben Pradsgaard, direktør for Troldhede Mejeri.

Ombygningen af Troldhede Mejeri omfatter to nye modningslagre, en opgradering af personaleforhold, nyt osteriudstyr og nyt drænrum.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Det kræver omkring 50 millioner kroner at bygge om og kræver både ombygning i de eksisterende bygninger og en udvidelse med en ny bygning på omkring 1.000 kvadratmeter.

Det forventes at ombygningen er færdig midt i 2023.

Ifølge Torben Pradsgaard vil investeringen medføre en række effektiviseringer, men det forventes, at mejeriet fastholder det samme medarbejderantal.

- Vi har nogle virkelig dygtige folk ansat, der er med til at gøre, at vi er førende indenfor hvidskimmelost i Europa. De medarbejdere holder vi fast på, siger Torben Pradsgaard.

Samtidig med ombygningen øges effektiviteten med 20 procent. Det er med til at give mejeriet en grønnere profil, fordi der spares på både el og vand, mens der kører flere oste igennem med mindre energiforbrug.

Eksporterer til 107 lande

På Troldhede mejeri laver de flere typer inden for oste. En er Castello Creamy White, der især produceres til det nordiske marked, og frost oste til Canada og Australien.

Derudover laves mange langtidsholdbare oste som sendes ud til lande verden over. Hovedmarkederne er Japan, Australien, UK og Norden.

Samtidig laves 13 forskellige oste til gourmet-brandet Arla Unika. Alene til Japan sælges årligt omkring 1.200 tons, og med den nye produktionsmetode forventes salget af de danske oste at stige til 2.000 tons.

Den nye produktionsmetode af brie- og camembertostene sker via en specialudviklet saltningsteknik, der giver den en blødere og friskere konsistens.

Morten Rønberg, kategoridirektør for ost i Arla Foods er begejstret.

- Japanerne har et milliardmarked i euro for ost, hvilket nok er overraskende for mange. Men de har høj levestandard og vil gerne betale en god pris for et godt produkt. Og samtidig er de trendsættere for Sydøstasien. Derfor håber vi på, at begejstringen for ostene vil øges, og at vi vil kunne afsætte endnu flere i løbet af nogle år, siger han.

Det er ikke lang tid siden, at Troldhede Mejeri sidst udvidede. Tilbage i 2018 fordoblede Troldhede Mejeri produktionen og udbyggede for 100 millioner kroner