Automatisk oplæsning:

Thise Mejeri låner million af forbrugerne

00:00
Hastighed: ???x
00:00

147 forbrugere sikrede i løbet af 35 minutter et lån på en million kroner til at realisere Thise Mejeris ambitioner om, at soja ikke længere skal indgå i køernes foder.

Det varede kun godt en halv time, før Thise Mejeri den 12. april havde rejst en million kroner gennem Coop Crowdfunding. Det er ny hastighedsrekord for den slags lån hos Coop Crowdfunding.

Det skriver Coop Crowdfunding i en pressemeddelelse.

Ifølge pressemeddelelsen står 147 forbrugere bag lånet, som skal bruges til en ny og bæredygtig foderstrategi, der skal udfase brug af importeret soja.

- Den store opbakning fra forbrugerne er det nyeste eksempel på danskernes interesse for at investere i grønne virksomheder, fortæller Nicolai Jæpelt, chef for Coop Crowdfunding.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Involvering

Ifølge pressemeddelelsen har Thise Mejeri helt bevidst valgt at finansiere det nye projekt via crowdfunding.

- Det er vigtigt for os at involvere forbrugerne, og dette crowdfunding-lån bekræfter os i, at der i den grad er opbakning til den nye og bæredygtige foderstrategi, siger administrerende direktør i Thise, Poul Pedersen.

- Processen med udfasning af soja er så småt løbet i gang, og vores mål er, at vi senest i 2023 helt satser på at droppe soja som fodermiddel. Og det ligger os meget på sinde, da importeret soja i dag faktisk svarer til en tredjedel af dansk landbrugs totale klimabelastning, siger han.

72 andelshavere

Det er især de 72 andelshavere - mælkeproducenter - hos Thise, der har skubbet på i forhold til den nye foderstrategi. En af dem er økologisk landmand Søren Just, der netop har sået flere ærter og hestebønner på sine marker, så han til efteråret kan fodre udelukkende med danske afgrøder.

- Vi er rigtigt glade for at være nået hertil, hvor vi begynder at udfase soja i vores foderstrategi. Det er klart, at det rent praktisk er en stor omvæltning for os, men vi mener, at produktion og bæredygtighed skal gå hånd i hånd for at det giver mening, og så er det jo ret fedt, at vi selv kan dyrke, raps, ærter og hestebønner til vores køer, siger Søren Just.

​Danskerne vil gerne

Thises nye millionlån er tegnet via Coop Crowdfunding, hvor forbrugerne det seneste år har rejst omkring 3,4 mio. kr. til danske producenters grønne tiltag. Pengene er blandt andet gået til etablering af et plantelaboratorium til udvikling af nye kødfrie pålægstyper samt en maskine, der sænker elforbruget i en produktion med 25 procent.

- Vi ved, at mange danske forbrugere gerne vil bidrage til den grønne omstilling, men har svært ved at finde ud af, hvad de helt præcist kan gøre, så det ordentligt batter. Med crowdfunding får de mulighed for at investere direkte i virksomheder, der gør sig umage og tager de valg, der er brug for, hvis vi skal lykkes med den grønne omstilling - og det oplever vi lige nu en stor interesse for, fortæller Nicolai Jæpelt.

- Samtidig ved vi, at de virksomheder, som henter investering via crowdfunding, oplever, at de inviterer forbrugerne indenfor og knytter tættere bånd med dem, hvilket også betyder, at investorerne ofte ender med at blive ambassadører for den pågældende virksomhed, tilføjer han.

​Thise-lånet løber i 18 måneder og koster 1,9 procent i rente.

Læs om Thise-projektet her.