Lyt til artiklen:

SamMark: Branchen venter stadigvæk på svar fra Fødevareministeren

00:00
Hastighed: ???x
04:00

Efter at have indrykket en annonce, hvor SamMark desperat bad minister for fødevarer, landbrug og fiskeri, Rasmus Prehn om at få styr på Fødevarestyrelsens håndtering af dyreeksportbranchen, fik eksportorganisationen rent faktisk hul igennem til de højere magter.

Dengang lød opråbet blandt andet:

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Vi har forsøgt at starte en dialog, vi har henvendt os utallige gange og vi har inviteret til samarbejde. Hvert eneste initiativ, har Fødevarestyrelsen ignoreret. De sidder med vores liv i hænderne, og alligevel afviser de al dialog, stod der blandt andet i den annonce, SamMark indrykkede.

Det udmøntede sig i et møde med Rasmus Prehn i slutningen af januar, hvor SamMark fortalte om status ude i virksomhederne - set med de danske eksportører af levende dyrs øjne.

- Rasmus Prehn lyttede aktivt til vores synspunkter. Nu venter vi på at finde ud af, om ministeren rent faktisk vil arbejde med problematikkerne. Et godt møde og store smil er ikke nok, vi skal have hans tilkendegivelse på, om han reelt vil levere, udtaler Lisbet Hommelhoff, der er Formand i SamMark.

Det er ikke første gang, at SamMark har haft dialog med politikerne. Tidligere har der været møder med samtlige fødevareordfører, deputationer og organisationen har ofte indsendt materiale til beslutningstagerne.

Stadig intet svar

Artiklen fortsætter efter annoncen

Maskinbladet har siden mødet forsøgt at finde ud af, hvad der var blevet talt om på mødet i januar. I den tid har SamMark forsøgt at lave en opfølgende korrespondance med ministeren, men det er ikke gået lige så glat som mødet.

- Vi har intet hørt siden. På mødet fremlagde vi nogle forslag til, hvordan vi i fællesskab kan udrede de problemer der er, forklarer formanden.

SamMark foreslog blandt andet, at ministeren og Fødevareministeriet kunne vende tilbage og definere, hvad det samlede kontrolaftryk er og skal være. Kort sagt, hvor mange afgifter skal branchen betale om året.

- Det sagde Rasmus Prehn, at han ville kigge på, og vi har efterfølgende sendt mail til ham med vores samlede forslag til handling, men vi har intet hørt, fortæller Lisbet Hommelhoff.

Lisbet Hommelhoff kan se blandt organisationens medlemmer, at budgetposten for gebyrer i flere tilfælde er steget til det dobbelte siden 2018. Og det er altså beløb i millionklassen, der er tale om.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den træge behandlingstid gør, at man hos SamMark har svært ved at holde det positive syn på mødet. Ingen møder er noget værd, hvis de ikke fører til handling bagefter, lyder det.

- Nu står vi her 10 dage efter, og vi er gået fra at have været ret optimistiske, til at vi intet har hørt. Vi er nødt til at spørge, om Rasmus Prehn er andet end varm luft. Vi synes, han var meget imødekommende og relevant på mødet, og med hans udtalte ønske om at samarbejde med erhvervene, så må han se at komme ud af busken, siger Lisbet Hommelhoff.

Brodne Kar

Noget andet, man ved SamMark gerne vil have redet ud, er definitionen af "brodne kar". Tidligere har det været visionen, at de transportører, der har holdt sig til reglerne og ikke haft fejl, ville komme til at opleve mindre kontrol og derfor færre gebyrer.

Det har indtil videre ikke været tilfældet, og derfor forsøger SamMark nu at få en mere præcis definition på begrebet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Lisbet Hommelhoff understreger, at man i udgangspunktet ikke er imod den aftale, der trådte i kraft i sommeren 2020, men med Fødevarestyrelsens høje gebyrer, der betaler for andet og mere end den udførte kontrol og, som samtidig er steget eksplosivt over de seneste år, så vil man meget gerne se, at kontrollen udføres effektivt og i overensstemmelse med aftalens hensigt om incitamentstilgang i kontrollen.

Næste skridt

Skulle Fødevareministeren vælge ikke at imødegå dialogen med eksportbranchen, så ser Lisbet Hommelhoff ingen anden løsning, end at rejse denne sag overfor andre ordførere.

-Vi har fået tilkendegivelser fra ordførere, der gerne vil gå ind i sagen, siger hun.

- Vi har slået an til dialogens vej, nu må ministeren holde sit ord og komme retur. Vi skal have svar nu.