Lyt til artiklen:

Vi må ikke være så høje som de andre - endnu

00:00
Hastighed: ???x
03:38

Hvert år opdateres færdselsstyrelsens "Vejledning til syn", hvor alle regler om køretøjer er samlet og opdateret. I den årlige opdatering er der sket en tilretning af eksisterende regler og nye er dukket op. Enkelte opdateringer må vi dog stadig kigge langt efter.

Nedenfor vil de nogle af de nye ændringer blive beskrevet. De ændringer som har størst betydning for landbrugserhvervet

Artiklen fortsætter efter annoncen

Højde på køretøjer

Færdselsstyrelsens nyeste opdaterede "Vejledning om syn af køretøjer" træder i kraft fra den 1. januar 2021. Her bliver det præciseret, at de nye regler om en tilladt højde på op til 4,10 meter kun gælder for lastbiler og deres påhængskøretøjer samt busser, men ikke for landbrugskøretøjer. Ved en forespørgsel til Færdselsstyrelsen blev dette svar modtaget:

"Færdselsstyrelsen har ingen konkrete planer om ændring af højden for landbrugskøretøjer mv., men det kan selvfølgelig ikke udelukkes, at en sådan ændring bliver aktuel i fremtiden".

Landbrugserhvervet kan måske med fordel overveje at henvende sig til styrelsen med en præsentation af landbrugets behov for at den tilladte højde på 4,10 m også bliver gældende for udvalgte køretøjer, så det for eksempel bliver muligt at montere større dæk, der kan mindske marktrykket.

Andre bestemmelser

TEMPO 40 står ikke nævnt i den nye vejledning i modsætning til TEMPO 100-

Reglerne for TEMPO 100 er blevet opdateret og svarer til meddelelse 2008.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der står intet nævnt om TEMPO 40, som stadig følger vejledningen i meddelelse 1999. Der mangler således den lovede opdatering fra sidste år vedrørende krav til hastighedsangivelse for traktorer og mulighed for registrering af påhængsredskaber. Ved en forespørgsel hos Færdselsstyrelsen bekræftes, det at der har været taget kontakt til Motorstyrelsen, og sagen ligger muligvis her og venter på behandling.

Reglerne om TEMPO 40 trådte i kraft 1. januar 2017 og reglerne er tilsyneladende endnu ikke helt på plads-

Ikke traktor og vogn

Der er sket en præcisering af, at en lastbil kan godkendes som motordrevet blokvogn og påhængskøretøj som blokvogn, hvis der monteres dele (eller trækkes dele ud), så lastbilen bliver bredere end 2,55 m, hvis delene er monteret med det formål at transportere bredt gods. Lastbilen kan eventuelt godkendes i to udførelser - uden de ekstra dele som lastbil og med de ekstra dele som motordrevet blokvogn. I begge tilfælde er der ikke tale om tungt gods (overskridelse af vægte), men kun om omfangsrigt gods.

Traktor og påhængsvogn er ikke omfattet af denne bestemmelse, selv om det muligvis kunne være relevant ved specielle opgaver.

Buffertank som påhængsvogn

En buffertank anses som en traktorpåhængsvogn, men den har en særlig tilladelse til at have en bredde på 3,30 m, mens en "normal" traktorpåhængsvogn må have en bredde på 2,55 m (dog 3,00 m over hjulene).

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nyt om længden

Tilkoblingsanordninger skal nu ikke længere medregnes i længden, uanset om de er faste eller kan sammenfoldes. Listen med ting, der ikke skal medregnes, når man måler længde, er udvidet med udvendige solskærme, trolley-bomme og antenner samt sammenfoldelige anordninger til reduktion af luftmodstanden, som højest må fylde 200 mm bagud.

Når man måler afstand fra bagkofanger (fra bageste punkt), skal man ikke længere medregne de dele, der ved måling af længde er undtaget fra at blive medregnet i længden af køretøjet.

Afslutning

Der er også tilføjet en tekst om, at tidligere registrerede, godkendte eller ibrugtagne køretøjer har lov at benytte de nye regler i bekendtgørelsen.

Vejledning til syn fylder 891 sider, men der er gode søgefunktioner som hjælp til at finde de emner som der er mest interesse for. "Vejledning til syn 2021" kan studeres nærmere på Færdselsstyrelsen hjemmeside www.fstyr.dk