Lyt til artiklen:

Daka SecAnims synliggørelse af afgifter får landmænd til at reagere

00:00
Hastighed: ???x
04:44

Siden sommeren 2019 har Daka SecAnim sat ekstra fokus på, at danske husdyrproducenter får bestilt afhentning af døde dyr så hurtigt som muligt. Som en del af denne kampagne begyndte Daka SecAnim i august i separate meddelelser at udspecificere, hver enkelt afgift husdyrproducenter bliver pålagt i fordærvelsesgebyr. Denne gennemsigtighed betyder, at flere nu reagerer ude på bedriften.

Det skriver Daka Secanim i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En af de landmænd, der har forbedret sin håndtering på baggrund af de udspecificerede afgifter, er Ulrik Bremholm, der driver Rubenlund Agro på Langeland, er medlem af bestyrelsen i Danish Crown samt medlem af dialoggruppen "Forum for bæredygtig innovation" i Daka SecAnim. Ulrik Bremholm har blandt andet optimeret på arbejdsgangene på bedriften, antallet af afhentningspladser og har installeret PIGUP&KO tilmeldingsappen på alle staldtelefoner i sine bestræbelser på at minimere antallet af gebyrer.

- Før havde vi flere medarbejdere inde over flytningen af dyr, fra stalden til afhentningspladsen, og den arbejdsgang har vi forsimplet ved at sørge for, at det er samme medarbejder, som opdager dyret, der flytter det. Når flere medarbejdere kommer ind over, kan der hurtigt opstå et kommunikationsbrist, hvilket i enkelte tilfælde medfører, at der går unødvendigt lang tid inden tilmelding, fortæller Ulrik Bremholm og fortsætter:

- Vi har derfor installeret PIGUP&KO på alle staldtelefoner på mine gårde, så alle i staldene har mulighed for at tilmelde til afhentning, så snart de har flyttet dyret ud på afhentningspladsen. Det kræver selvfølgelige lidt oplæring af den enkelte medarbejder, men det begrænser mængden af afgifter jeg får, at det er den samme medarbejder, der konstaterer at dyret er dødt, som også fragter og registrerer dyret i appen.

Selvom der er flere ting, som påvirker udgifterne i produktionen af slagtesvin, viser Ulrik Bremholms første beregninger, at udgifterne til Daka pr. so er nedbragt i år i forhold til 2019. Samtidig er der på bedriften kommet fokus på en hurtigere håndtering af de døde dyr, som er med til at reducere lugt og samtidig giver en bedre kvalitet til Daka. Afhentningspladserne er også blevet mere diskrete, dyrene opbevares i kortere tid på bedriften og ligger klar, så Daka kan få alle de tilmeldte med.

Markant flere henvendelser

Kampagnen blev påbegyndt for at sætte fokus på at hurtig tilmelding giver mindre lugt og bedre kvalitet, men også for at minde om 24 timers reglen. Reglen er en del af den lov, der dikterer, at alle dyr skal tilmeldes afhentning umiddelbart efter, at dyret er konstateret dødt og senest 24 timer efter. Daka SecAnim afhenter hurtigst muligt dyret efter tilmelding, og derfor skal dyrene lægges ud til afhentningspladsen rettidigt.

- Vi har oplevet, at mange ikke har været bevidste om mængden af unødvendige gebyrer, de får, fordi det hidtil kun har fremgået på fakturaen, fortæller Lars Jørgen Nielsen, landmandskonsulent i Daka SecAnim.

- Min telefon begyndte at blive varm, efter vi fik gjort den enkelte landmand direkte opmærksom på tildeling af gebyr, via en orienteringsmail. Landmændene vil virkelig gerne forbedre sig, og spørger aktivt ind til, hvilke tiltag de kan tage for at undgå fordærvelsesgebyrer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mange knapper at skrue på

Daka SecAnim ønsker at minimere graden af fordærvelse hos dyrene, da det er en kilde til lugt og samtidig forringer råvarens kvalitet. Derfor glæder det Landmandskonsulent Lars Jørgen Nielsen, at det er lykkes at sætte fokus på udfordringerne, og at landmændene i stigende grad rækker ud til Daka SecAnim for at få vejledning.

- Vi ser, at mange minimerer antallet af fordærvelsesgebyrer, når de ændrer simple ting i deres produktion. En konkret knap mange kan dreje på, er at få flyttet afhentningspladsen om i skyggen, hvilket hurtigt mindsker risikoen for fordærvelse og dermed kan minimere antallet af gebyrer. Men også ledelsesmæssige tiltag, som at tilegne sig daglige rutiner til håndtering af døde dyr, hjælper.

- I sidste ende er det selvfølgelig den enkelte landmand, der skal vurdere, hvorvidt det er nødvendigt at justere arbejdsgangene på bedriften, så de veterinære krav overholdes, og de døde dyr håndteres samt tilmeldes korrekt, så man undgår unødvendige gebyrer. Vi rådgiver og vejleder gerne, hvis der er behov for det, siger Lars Jørgen Nielsen.

Daka tilbyder forskellige løsninger til afhentningspladser, der opfylder de veterinære krav, og som er lette at håndtere for både bedriftens egne medarbejdere og Daka SecAnims chauffører. Der arbejdes desuden fokuseret på at forbedre servicen overfor landmændene. Senest med en opdatering af PIGUP&KO appen, der nu også er tilgængelig på ukrainsk, rumænsk og engelsk.