Arlas første el-lastbil skal levere mælk i København Arla Foods

I et helt nyt forsøg, som Arla netop har sat i gang, testes en el-lastbil på over 18 ton, der leverer mælken på grøn strøm, da Arla har købt grønne oprindelsescertifikater fra vindmøller, som dækker hele el-lastbilens elforbrug.

- Vi er stolte over at kunne præsentere Danmarks første store el-lastbil som en del af vores distribution. Vores ambition er, at alle vores distributionslastbiler skal køre på 100 procent grøn energi, så snart det er praktisk muligt. El-lastbiler er en af de muligheder, vi tester, siger Helle Müller Petersen, landedirektør for Arla Danmark.

Arla ejer omkring 200 lastbiler i Danmark, der deler mælk ud til godt 2.600 detailbutikker hver eneste dag. Derfor har Arla taget en række initiativer for at undersøge mulighederne for at køre grønt.

Sidste år blev to biogaslastbiler også sat ind i distributionen som et forsøg, og det forsøg går godt. Der er foreløbig sparet 35 procent CO2 pr. lastbil i forhold til normale dieselbiler, og Arla undersøger muligheden for at udvide antallet af biogasbiler.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Forventningen er, at el-lastbilen kan køre mellem 130 - 200 kilometer på en opladning. Beregninger viser, at det vil spare omkring 67 procent CO2 i forhold til den biodiesel, som Arla ellers anvender. En normal mælkebil kører omkring 2,5 kilometer per liter diesel.

I første omgang er det en enkelt el-lastbil fra producenten MAN, der skal hente mælken fra distributionscentre på Sjælland og køre den ud til københavnerne på grøn strøm.

Spændende perspektiv

Køleanlægget er også nyudviklet og bruger strømmen direkte fra batterierne, så afkølingen af mælken også sker ved hjælp af el.

- Det understreger, at potentialet i forsøget er kæmpestort. Hvis alt går vel, kan vi fjerne partikelforureningen, reducere støjen og derudover reducere 67 procent af CO2-udledningen. Det er meget spændende, siger Helle Müller Petersen.

El-lastbilen er ét af en række initiativer Arla har igangsat for at gøre transporten grønnere.

Blandt meget andet er chaufførerne blevet undervist i at køre miljørigtigt. De skal sikre det korrekte dæktryk for at bruge mindst muligt brændstof. Lastbilen må heller ikke køre over 80 kilometer i timen. Det sikrer, at brændstofforbruget er så lavt som muligt.

- Som led i vores mål om at blive CO2 net-neutral arbejder Arla på at gøre al distribution grøn. Et af forsøgene er el-lastbilen i Storkøbenhavn. Vi vil løbende evaluere og se på anvendeligheden og perspektiverne i forsøget, siger Helle Müller Petersen.

Arlas overordnede klimaplan indebærer, at den totale udledning af drivhusgasser per produceret liter mælk skal reduceres med 30 procent inden 2030 sammenlignet med 2015 og være helt neutraliseret inden 2050. Det gælder hele produktionskæden fra mælkeproduktionen på gårdene til transporten og produktionen på mejerierne, emballageforbruget og distributionen ud til forbrugerne.

- Vi er naturligvis stolte over at kunne levere den første el-drevne lastbil over 18 tons i Danmark. Vi er rigtigt glade for vores langvarige samarbejde med Arla, som nu viser vejen med grøn transport og dermed bliver vores første el-lastbilskunde, siger MANs salgsdirektør Frank Nielsen.

Arlas nye MAN eTGM kører 100 procent på el fra store batteripakker placeret under lastbilens bund. Der er således ikke tale om en hybridløsning, hvor en traditionel dieselmotor producerer el. Kølemaskinen, som skal holde mælken kold, drives også af ren el via en converter, der trækker strømmen fra bilens højspændingsbatteri.
Også liften betjenes af strøm, der kommer fra lastbilens 24V batteripakke og som oplades via solpaneler på taget af kølekassen.

Strømmen til lastbilen kommer fra Clever, der leverer grøn strøm. Lastbilen har en totalvægt på 26 tons og har op til 11 tons nyttelast. Den kommer til at køre mælk ud i Storkøbenhavn fra den 25. september 2020.