Et samlet nordjysk landbrug har i uge 42 arrangeret en aktiv landbrugsudstilling i Fårup Sommerland, hvor børn - og deres forældre - kan komme tæt på landbruget.

Det er efterhånden blevet en tradition, at landbruget har en stor udstilling med en række aktiviteter for børn i Fårup Sommerland i uge 42. I år er ingen undtagelse. Sommerlandets gæster kan blandt prøve pedaltraktorer, se kyllinger, prøve hvordan det er at malke og deltage i en quiz.

Det er Agri Nord, LandboNord og nf plus, der i samlet flok står bag udstillingen i samarbejde med Fårup Sommerland.

Udstillingen åbner allerede lørdag i uge 42 og løber til og med søndag i uge 42.

- Med et utraditionelt samarbejde med Fårup Sommerland kan vi landmænd komme i kontakt med forbrugeren på en anderledes måde. Her er der mulighed for at vise både børn og voksne sjove og væsentlige aktiviteter fra hverdagens landbrug. Samtidig har de besøgende mulighed for at stille os spørgsmål og få en god snak om dansk landbrug, gode danske fødevarer, og hvordan de bliver produceret, før de ender i køledisken, siger Niels Pedersen Qvist fra LandboNord.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Oplyste forbrugere
Landbruget har en stor opgave i at oplyse den danske forbruger om, at erhvervet producerer nogle af verdens mest klima- og miljørigtige og sunde fødevarer, samtidig med at der er en høj dyrevelfærd.
Det er baggrunden for, at frivillige landmænd og deres foreninger bruger en uge i sommerlandet - og en masse tid forud.

- Vi vil rigtig gerne præsentere vores erhverv lige nøjagtig sådan et sted som Fårup Sommerland, for gæsterne her, børnefamilier, er den målgruppe, der i høj grad sætter dagsordenen for, hvad der kommer i indkøbskurven ude i supermarkederne. Og vi mener selvfølgelig, at det skal være danske fødevarer, siger Ulrik Krogsgaard fra Agri Nord.

Han håber, at han og kollegaerne, der bemander udstillingen, også kan aflive nogle af de mange myter, der er omkring dansk landbrug, for eksempel i forhold til forurening af grundvandet, dyrevelfærd med mere.

- Det er så vigtigt for vores erhverv, at vi får fortalt forbrugerne, hvad der er fakta om vores erhverv, siger han.

Dansk er bedre

Danske fødevarer har en lav klimabelastning, der udledes mindre CO2 via kortere transport, og samtidig er forbrugerne med til at bevare danske arbejdspladser ved at købe dansk.

Et af årets hovedtemaer for udstillingen er derfor, at "Dansk er bedre".

- Koblingen mellem land og by ser vi som nødvendig, da vi på den måde kan oplyse om, hvorfor du som forbruger eksempelvis får gode og sunde fødevarer, når du køber danske produkter, siger Niels Pedersen Qvist.