Lauge Bonde var selv med til at udvikle prototypen for maskinfabrikken Chrois for otte år siden - nu kører han tredje generation, som er "lige som de andre.

Når maskinfabrikanter lancerer nye generationer af allerede kendte maskiner, er det som regel med voldsomt fokus på de ændringer, der er sket i forhold til forgængeren.

Jo flere, jo bedre.

Når entreprenør Lauge Bonde i Skjern i det vestjyske skifter sin grader ud til næste generation, skal der ikke laves ændringer Den skal være "lige som de tidligere".

Maskinfabrikken Chrois i Ulfborg skræddersyede da også på det nærmeste det første eksemplar af graderen til Lauge Bonde. Siden har Skjern-entreprenøren skiftet nu to gange og har altså nu scoret grader-hattrick med noget nær præcis den samme maskine.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Det skriver Chrois i en pressemeddelelse.

- Vi kender Chrois-graderen og véd præcis, hvordan vi skal køre med den for at opnå de optimale resultater. Vores grader kører stort set konstant. Vi kørte over 1000 timer om året med prototypen, som vi fik i 2012. Efterfølgeren har gradet over tre millioner kvadratmeter, fra vi fik den i 2016. Nu har vi så fået den tredje i rækken, og der er ikke ændret ret meget i forhold til den første for otte år siden, siger Lauge Bonde.

Kun småjusteringer

Skjern-entreprenøren arbejder over hele landet, og derfor har Chrois-graderne været vidt omkring, siden direktør Erling "Basse" Chrois afleverede den første til Lauge Bonde i 2012. Det var en maskine, der godt måtte skrues og justeres mere på, da den var prototypen på Chrois-graderen. Det blev imidlertid kun til småjusteringer, før entreprenøren kunne begynde at melde tilbage om erfaringer, som så kunne implementeres i den næste maskine.

Anden grader-generation blev lidt højere end den første. Det gav mulighed for at løfte skjoldet mere, og ved samme lejlighed blev skjoldet også forhøjet med 15 centimeter. Ellers blev der ikke pillet nævneværdigt ved Chrois II.

- Når tingene kører og fungerer, vil det jo være dumt at ændre en hel masse bare for at lave om. Så i virkeligheden er det mest, fordi vi godt vil have en ny maskine, som kører som den gamle, siger Lauge Bonde