Danskproduceret biodiesel er interessant i forhold til de kommende klimatilpasninger. CO2-fortrængningen er meget høj, når fem liter biodiesel CO2-mæssigt svarer til en liter fossil diesel, og derfor bør biodiesel være en del af de kommende års klima-løsning.

Det siger formand for folketingets Klima-, Energi- og forsyningsudvalg, Rasmus Helveg Petersen, efter at han forleden besøgte Emmelev A/S i Otterup på Nordfyn. Her produceres biodiesel på basis af rapsfrø fra danske marker.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er selvfølgelig interessant, når fortrængningen er så høj, og det er alfa og omega, at vi finder nogle løsninger også på den korte bane. Sagen er jo, at vi har en maskinpark, som kører på diesel blandt inden for den tunge transport. Den kan ikke umiddelbart omstilles til andre brændstoftyper. Med biodiesel kan få CO2-besparelser de kommende 15-20 år, indtil der er fundet andre løsninger, og denne maskinpark er udskiftet, siger Rasmus Helveg Petersen, som er folketingsmedlem for De Radikale.

Aktuelt handler det om at finde en løsning for iblandingskravet. Al diesel skal ifølge et EU-direktiv tilsættes biodiesel, og politikerne overvejer, hvor stor procentsatsen skal være i fremtiden. I dag er iblandingsprocenten 7,6.

Klimavenlig biobrændstof

Rasmus Helveg Petersen forklarer, at biodiesel er et klimavenligt biobrændstof, der ikke skal lide under de negative strømninger, dieselbrændstof generelt udsættes for.

- Der er mange former for biodiesel, og derfor kan det være svært at håndtere i debatten. Vi har biodiesel lavet på palmeolie, og det er ikke populært. Men vi har også 1. generations biodiesel lavet på raps og 2. generations biodiesel lavet på bl.a. slagteriaffald. Jeg er overbevist om, biodiesel er et godt redskab i værktøjskassen her i de første år, siger Rasmus Helveg Petersen.

- Landbruget er en utrolig vigtig del af de klimaløsninger, vi skal finde i fremtiden. Her er der tale om en produktion, der allerede fungerer og allerede er en del af løsningen, siger Rasmus Helveg Petersen.