Den danske Claas-importør, Danish Agro Machinery, har hentet en kendt branche-mand til at bestride stillingen som service-chef for alle Claas-produkter i Danmark. Arne Spejlborg tiltrådte stillingen den 17. august, og han er bestemt et kendt ansigt i branchen.

Arne Spejlborg skifter stillingen ud med salgsansvaret for Valtra i Danmark i form af National sales manager for Valtra Danmark, med stillingen som servicechef hos Danish Agro Machinery, med ansvaret for servicering, opfølgning og eftermarked for samtlige af Claas-produkter i Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg er sådan set "kommet hjem" til værkstedet, fortæller Arne Spejlborg, som oprindeligt er uddannet landbrugsmaskinmekaniker tilbage i 1994 i Valtra regi, og faktisk har været der siden. Først som servicechef og sidenhen med slag, hvor han de seneste syv år har stået med salgsansvaret for Valtra i Danmark.

- Men jeg følte, at jeg trængte til igen at arbejde med service og eftermarked, fortæller Arne Spejlborg om baggrunden for karriereskiftet og springet til Danish Agro Machinery.

Hjertet banker for service

- Der er ingen tvivl om, at de danske bedrifter og maskinstationer er i en liga for sig i Europa, når det kommer til teknologi i maskinparken, og samtidigt er de meget bevidste om service og hvad der sker, når handlen af en given maskine er indgået. Der bliver eksempelvis solgt færre og færre traktorer, som til gengæld bliver større og større, og det sætter bare nogle krav til service og eftermarkedet, da de færre traktorer, som kører og yde mere og mere, forklarer Arne Spejlborg, og påpeger, hvor vigtigt servicedelen er.

- I dag vælges der i lige så høj grad maskine efter serviceniveau, som der gør efter farve, og jeg synes virkelig det er spændende at være med til at give den bedste service på eftermarkedet når en maskine er solgt. Man spænder jo ikke bare en anden traktor for i dag, og fortsætter arbejdet. Der er ekstrem høje krav til servicedelen på stort set alle typer af landbrugsmaskiner.

Og Arne Spejlborg får nok at se til, for efterhånden er produkt-programmet hos Claas blevet mere og mere omfattende.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Heldigvis er vi en hel hær til service og eftermarked, og vi har en specialist inden for hvert område - eksempelvis specialister til traktorer og andre til mejetærskere, fortæller Arne Spejlborg. Claas serviceafdelingen har nogle meget erfarne og kompetente folk med nøglepersoner der har været med i Claas-importen i mange år.

Så er der lige den del med mærke-skiftet - kan man bare skifte fra Valtra til Claas, og stadig have samme gnist på arbejdet?

- Det kan nok sammenlignes en smule med at passe køer. Hvis man har passet de røde malkekøer i over 20 år, så kan man nok også passe de sortbrogede malkekøer. Branchen er det samme, og det handler i sidste ende om, at landmanden, maskinstationsejeren og den enkelte chauffør er tilfredse med det maskineri de sidder i. Jeg har haft nogle fantastiske år hos Valtra, og ser nu frem til flere fantastiske år hos Claas.

rich-media-3
Arne Spejlborg skal i fremtiden have service-overblikket over mere end blot traktorer, som han kender til fra tidligere job. Foto: Morten Damsgaard.