Det digitale landbrugsnetværk Farmbrella er kommet stærkt fra start, og fra de tilmeldte profiler lyder tilbagemeldingerne, at der har manglet et forum, hvor folk i landbruget kan finde hinanden, skriver Farmbrella i en pressemeddelelse.

De 100 første profiler tæller blandt andet agrarøkonomer, private rådgivere, salgschefer og studerende, som vil benytte Farmbrella til at finde samarbejdspartnere, til jobsøgning eller til at stille sig til rådighed for gårdråd eller bestyrelser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mælkeproducenten Per Hougaard fra Hobro var blandt de første til at oprette en profil på Farmbrella, og selvom han synes, det er svært at få sat ord på, hvad man kan bidrage med, så mener han, at det er vigtigt at gøre opmærksom på sine styrker.

- Jeg har oprettet en profil på Farmbrella, fordi jeg har noget at byde ind med. Man er nødt til at gøre opmærksom på sig selv - ellers bliver man ikke set. Der er jo ingen, der "googler" Per Hougaard, hvis de skal have et gårdråd op at køre, men nu kan de finde mig, hvis de vil bruge mine ekspertiser til at komme videre med deres bedrift, lyder det fra Per Hougaard.

Et vigtigt netværk

Fra direktør i Farmbrella, Christina Elgaard, lyder det, at feedbacken fra brugerne den første måned har været overvældende positiv, og mange kalder det digitale vidensnetværk "et vigtigt projekt", og derfor ser hun frem til, at endnu flere melder sig på hjemmesiden og hjælper til at styrke netværket.

- Dansk landbrug har en førende position i verden, og det skyldes de mennesker, der arbejder i og for erhvervet. Med Farmbrella bliver det muligt for de forskellige aktører at finde frem til lige præcis de personer, der kan medvirke til at udvikle den danske førerposition, siger Christina Elgaard.

Ifølge Christina Elgaard har Farmbrella ramt et hul i markedet, når så mange har valgt at oprette en personlig profil på så kort tid, og hun opfordrer til, at flere i landbrugsklyngen melder sig på banen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har skabt et digitalt vidensnetværk, der har været efterspurgt, og nu skal Farmbrella udbygges og udvikles med hjælp fra alle brugerne, lyder det fra Christina Elgaard, der med Farmbrella vil tiltrække flere dygtige profiler til landbruget fra andre erhverv - og motivere dem, der allerede arbejder her.

Christina Elgaard opfordrer alle til at kaste et blik på de mange spændende profiler, og falder man over personer fra sit eksisterende netværk, så kan man hjælpe dem ved at skrive en anbefaling, skriver Farmbrella i pressemeddelelsen.

Se profilerne og opret din egen

En af de profiler, der allerede har fået en anbefaling med på vejen, er Per Hougaards. Og selvom mælkeproducenten også profilerer sig ved hjælp af eksempelvis Facebook, så mener han, at han med Farmbrella kan finde de profiler, der kan hjælpe ham videre, meget mere målrettet. På den måde håber Per, at ambitionen om at blive medlem af et gårdråd kommer et skridt nærmere.

- Jeg kan bidrage med faglig viden og praktiske erfaringer, og jeg brænder for at udvikle og optimere - både i produktionen og på det strategisk plan. Og hvis du ikke fortæller, hvem du er og hvad du kan, bliver du ikke inviteret med i et gårdråd eller med i en bestyrelse, lyder rådet fra Per Hougaard.