Høsten er lige for døren, og mange steder er den så småt startet. Hos Anker Bjerre er der forrygende travlt med at klargøre de sidste mejetærskere, som skal ud at køre i år.

Det er dog ikke udelukkende sæsonens travlhed, der gør at de sidste mejetærskerne først gøres klar nu, grunden skal findes et helt andet sted.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Grunden til den sene klargøring af flere nye maskiner er at der i uge 29 er solgt hele to New Holland CR 9.90, og begge handler er foregået mere eller mindre som et impulskøb.

- Det gik lige pludselig stærkt og i løbet af få dage blev der solgt to nye CR 9.90 med hydraulisk bælteundervogn. Det ser ud til at høsten bliver lidt senere i år, og tror, at det er derfor at man går ud og køber en større mejetærsker så kort tid før høst, fortæller Søren Romby, slagskonsulent hos Anker Bjerre.

Syv solgte mejetærskere

Der er siden jul blevet solgt syv mejetærskere hos Anker Bjerre, hvoraf de to er solgt i uge 29.

De fem ud af de syv solgte maskiner er New Holland CR9.90 hvor alle fem er leveret med bælteundervognen. Ligeledes er alle fem maskiner solgt med et 40 fods MacDon-skærebord, som kunderne har tilvalgt.
De sidste to maskiner, der er solgt er begge CX-modeller.

- Til de fem stor mejetærskere, der er solgt, har alle kunderne tilvalgt et 40 fods MacDon-skærebord og en bælteundervogn. Bælteundervognen ser jeg som en forsikring, så selv hvis det bliver en våd høst er der mulighed for at få det meste korn hjem, forklarer Søren Romby.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-3
- Jeg ser bælteundervognen som forsikring, til hvis det bliver en våd høst, understreger Søren Romby. Foto: Anker Bjerre.

Service inden høst

Ikke nok med at der er travlt med at gøre nye mejetærskere klar, er der også kunder der skal have serviceret de ældre mejetærskere.

- Selvom høsten falder nogenlunde samme tid, hvert år, kommer det stadig som en overraskelse for nogle, at der skal laves service på deres maskiner. Derfor har vi stadig travlt med at få serviceret de sidste. Vi skal naturligvis ikke bestemme, hvornår der skal laves service på kundernes maskiner, men det er lidt nemmere at planlægge jo før de kommer ind til klargøring og service - gerne allerede inden jul fremfor to dage før høst, forklarer Søren Romby med et smil.