Det går fremad. Sådan lyder meldingen fra Naturmælk, Arla Foods og Thise Mejeri om salget til foodservice, der gik i stå, da Danmark blev lukket den 11. marts på grund af coronakrisen, skriver L&F i en pressemeddelelse.

Særligt hårdt ramt blev Naturmælk. Fra den ene dag til den anden mistede mejeriet 25 procent af sin samlede omsætning, fordi leveringen af produkter til restauranter, kantiner og andre foodservice-kunder stoppede.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det gav bange anelser hos det sønderjyske mejeri, men den gradvise genåbning af samfundet har skabt optimisme hos direktør Leif Friis Jørgensen:

- Særligt i de seneste to uger er det blevet en helt anden sag at drive forretning. Vi har næsten fået alt det tabte tilbage og er oppe på at have det samme ugesalg, som vi havde samme tid sidste år.

Bedre udsigter

Trods den positive udvikling har Leif Friis Jørgensen stadig den alvorlige mine på:

- Vi tabte en pæn omsætning, mens Danmark var lukket. De penge kommer ikke igen. Desuden får vi heller ingen indtægter fra de mange aflyste begivenheder, vi deltager i hen over sommeren, såsom festivaler som Roskilde. Vi har med rettidig omhu tilrettet vores budgetter, og på omsætningssiden ser det for nuværende ud til, at vi lander bedre, end vi forudsagde i uge 12.

Det formindskede minus i det kommende årsresultat tilskriver Leif Friis Jørgensen 'en effektiv besparelseskur'. Den bestod blandt andet af et fald i afregningsprisen for mælk på 20 øre pr. liter, lønnedgange på mejeriet, samt at flere medarbejdere har afviklet ferie før planlagt og holdt fridage for egen regning, skriver L&F i pressemeddelelsen.

- Efter investeringen i nye tappemaskiner sidste efterår var vi i gang med en effektivisering. Den fik en voldsom stramning på grund af corona. Men alle, lige fra andelshavere over medarbejdere til ledelse, var omstillingsparate og tog en tørn, så det lykkedes at minimere konsekvenserne. Det er vi dybt taknemmelige over, siger Leif Friis Jørgensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fordoblet salg hos Arla

Hos Arla mærker man i afdelingen for foodservice, Arla Pro, også et øget behov for produkter fra restaurationsbranchen og arbejdspladser. Det har fordoblet salget, siden coronakrisen toppede, siger Arla Pros marketingansvarlige, Jesper Vanghøj:

- Tingene begynder at gå i den rigtige retning. Vores salg er på cirka 75 procent af, hvor vi var før krisens udbrud, og Danmark blev lukket. I takt med at hotelbranchen langsomt begynder at åbne, håber vi selvfølgelig på en øget efterspørgsel derfra.

Jesper Vanghøj understreger dog, at der er et godt stykke vej, før man er tilbage ved normalen:

- Vi forventer ikke at være i mål, når året er omme. Markedet er stadig volatilt, og det gør det svært for alle parter at forudse dagen i morgen. Vores fokus går derfor på at hjælpe vores kunder med at komme godt tilbage i en branche, som har været og fortsat er hårdt ramt.

Thise tæt på niveau

Hos Thise Mejeri anslår direktør Poul Pedersen, at foodservice-salget mangler under 10 procent i at være, hvor det var før coronakrisen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi er endnu ikke helt oppe at køre, men blev overordnet set ikke så hårdt ramt, fordi vi har mange salgskanaler. Krisen ramte dog også eksporten af skyr til lande rundt om Danmark, men den er også tilbage på niveau, konstaterer Poul Pedersen.