Sommerferien står for alvor for døren, og nogle kan måske fristes til at rejse til andre lande end Norge, Tyskland og Island, som er de lande, Udenrigsministeriet har givet grønt lys til, skriver Velas i en pressemeddelelse.

Men hvis man som arbejdsgiver bliver bekendt med, at der er medarbejdere, der rejser længere ud end de indtil videre tre blåstemplede lande, så skal medarbejderne i 14 dages karantæne efter hjemkomst, førend de kan møde ind på arbejde igen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sådan lyder meldingen fra Lisbeth Frederiksen, løn- og HR-rådgiver i Velas, der til daglig rådgiver landmænd og andre erhvervsdrivende i arbejdsmarkedets lovgivning.

- Som arbejdsgiver har du pligt til at sikre et sundt arbejdsmiljø for alle dine ansatte. Det indebærer også at sikre, at dine ansatte ikke arbejder sammen med en kollega, som udsætter dem for smitterisiko. Derfor skal du sætte medarbejderen i 14 dages karantæne uden løn, hvis de har rejst længere end myndighedernes anbefalinger, siger Lisbeth Frederiksen og understreger, at det ikke er for at genere den pågældende medarbejder - derimod er det en foranstaltning, der skal sikre den øvrige medarbejderstab.

- Og så skal man huske, at rejsevejledningen ændres løbende, så det, der er gældende i dag, er måske ændret i morgen, siger hun.

Forklar det til medarbejderne

Hun fortæller, at Arbejdstilsynet efter alt at dømme vil forlange, at man som arbejdsgiver træffer foranstaltninger for at sikre medarbejderne mod smitterisiko.

Rigtig mange landmænd har som bekendt udenlandsk arbejdskraft, som kunne tænkes at rejse hjem i sommerperioden. Men for at undgå, at det kommer som en overraskelse, når medarbejderen kommer hjem, anbefaler Lisbeth Frederiksen, at man inden sommerferien får fortalt medarbejderstaben om omstændighederne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi anbefaler klart, at man klart og tydeligt giver medarbejderne besked om Udenrigsministeriets anbefaling, og at man kan afvise, at medarbejderen møder på arbejde efter og samtidig skal blive hjemme i karantæne i 14 dage uden løn, hvis vedkommende ikke har overholdt anbefalingerne, siger hun og uddyber, at det kan have lønmæssige konsekvenser, hvis man bliver smittet med Covid-19 på en ferie uden for de godkendte lande.

- Hvis en medarbejder bliver smittet og syg af Covid-19 under en rejse i strid med myndighedernes anbefalinger, kan det blive betragtet som selvforskyldt sygefravær. Det betyder, at medarbejderen ikke har ret til løn og sygedagpenge under sygefraværet. Så konsekvenserne kan være ganske store, siger hun.