Hos både grovvareselskaber og fødevareproducenter mærker de, at corona-situationen har ændret danskernes forbrugsmønster. Det er i højere grad nu de danskproducerede produkter, der vælges på supermarkedets hylder.

Midt i en coronatid og med en høstperiode, der kan skimtes forude, tilpasser flere aktører i dansk landbrug sig de ændringer, corona-situationen har ført med sig, skriver Danish Agro i en pressemeddelelse.

- I den seneste tid har vi oplevet, at endnu flere - både forbrugere, lokale bagere og andre kunder - efterspørger melprodukter af dansk oprindelse med kort vej fra jord til bord, både af hensyn til fødevaresikkerhed, klimaet og ikke mindst danske arbejdspladser, fortæller Niels Brinch-Nielsen, adm. direktør for Valsemøllen, der leverer mel, brødblandinger og havregryn bredt ud til forbrugere, foodservicebranchen, håndværksbagere og brødindustrien.

Det samme oplever de hos Danish Agro, der er et af Danmarks største grovvareselskaber, og som er bindeleddet i kæden fra jord til bord mellem de danske landmænd og de danske møller:

- Over de seneste år har danskproduceret korn til fødevarer været i vækst, og denne udvikling er blevet forstærket af corona-situationen. Vi oplever, at de danske landmænd har øget deres fokus på at producere eksempelvis brødhvede på deres marker, og vi laver dermed flere konceptkontrakter nu, fortæller Direktør i Danish Agro, Henning Fogh. Konceptkontrakterne udgør de aftaler, Danish Agro laver med de danske landmænd, og som betyder, at Danish Agro er garant for, at det korn, møllerne efterspørger, er det, landmanden producerer.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Flere undersøgelser underbygger, at efterspørgslen på dansk brødkorn er stigende. En undersøgelse foretaget af analyseinstituttet YouGov viser eksempelvis, at det som følge af coronakrisen for hver tredje dansker er blevet vigtigere at købe danskproducerede fødevarer, skriver Danish Agro i pressemeddelelsen.

Samtidig viser tal fra Danmarks Statistik om covid-19-påvirkning af forskellige erhverv, at fødevareproduktionen i Danmark har oplevet øget omsætning. Opbakningen til de danske landmænd er dermed øget, og samtidig vinder miljøet, når forbrugerne i højere grad vælger produkter, der er transporteret over korte afstande:

- Det er utrolig positivt, at danskerne køber mere dansk. Det er både positivt for de danske landmænd, for miljøet og for bæredygtigheden, når fødevarerne produceres tæt på forbrugerne. Vi har i Danish Agro et effektivt logistiksetup, og det korn, vi håndterer for de danske landmænd, bevæger sig ikke mange kilometer. Når der på denne måde er kort vej fra marken til møllen for kornet, sparer det miljøet for en del CO2, forklarer Henning Fogh.

I Danmark bliver der hvert år i gennemsnit høstet 9,3 millioner tons korn. Arbejdet kræver dygtigt landmandskab og stor dedikation, særligt i et land som Danmark hvor vejrets luner nogle år stiller ekstra store krav til landmændene og deres afgrøder. Og de afgrøder, der i sidste ende lander som varer på supermarkedets hylder, er underlagt strenge krav og kvalitetskontroller:

- Første særlige krav til landmanden er, at han skal så en af de særlige møllekornsorter, som sikrer, at kornet har den rette kvalitet til at blive til mel med et højt protein- og glutenindhold. Derudover skal kornet dyrkes uden brug af stråforkorter og glyphosat, og det skal opbevares på forsvarlig vis af hensyn til fødevaresikkerheden. Sidst men ikke mindst skal kernerne efter høst leve op til en række kvalitets- og fødevaresikkerhedskrav. Alle krav kontrolleres både ude hos landmanden på kornet i marken, hos Danish Agro og ved modtagelsen af kornet på vores mølle, forklarer Niels Brinch-Nielsen om den omfattende kvalitetskontrol.

- Danmark er ude i verden bredt anerkendt for vores høje fødevaresikkerhed, som beror på vores dygtige landmænd og høje kvalitetskrav og kontroller. Der er således mange fordele ved at putte det danske mel i kurven, når man er ude at købe ind, og jeg håber, at danskerne også på den anden side af corona-tiden vil fortsætte med at købe dansk, slutter Henning Fogh.