Svenske Ljungby har opdateret kabinen og gjort udsynet større fra førersædet på de opdateret modeller.

Der er ingen tvivl om, at Ljungby Maskin er en ægte underdog på gummigedsmarkedet i Danmark, og på mange måder en overset maskine.

Det kan også udefra være svært at se forskel på en ældre Ljungby-læsser og en nyere, men når man får sig sat i kabinen er man ikke i tvivl om, at den svenske gummigeds-producent har fornyet sig ret så markant til sæson 2020.

Rostgaard Maskinstation har fået leveret den første gummiged med den nye kabine-opdatering.

- Der er tale om en ægte dansk maskinstationsged, fortæller Poul Kruse, salgsdirektør for Ljungby Danmark, om den gummiged, Rostgaard Maskinstation kører sæson 2020 i møde med.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Modellen hedder L15, og vejer 15 ton standard. Effekten leveres fra en 6,6 liters sekscylindrede motor, som yder hele 300 hestekræfter.

- Med de større dæk samt ekstra dieseltank kommer en L15 hurtigt til at veje 16 ton i kampklar vægt, påpeger Poul Kruse.

Motoren overholder de nyeste emissionskrav og det er netop sammen med disse krav, at Ljungby har vagt at opdaterer kabinen. Det er sket på samtlige læssere fra ni til 30 ton totalvægt.

rich-media-1
Den 6,6 liters sekscylindrede Agco Power-motor yder hele 300 hestekræfter.

Fra stolpe til touch

Den markant største nyhed i kabinen er, at alle informationerne om maskinen nu er rykket fra A-stolpen og ned i en touch-terminal til højre for rattet, og foran styringen af læssearmen.

Hos Rostgaard Maskinstation har man valgt at få monteret det svenske Svab-joystick til styring af samtlige funktioner på læssearmen, og her er der blandt andet tredje-funktion i rulleknapper både foran og bag på joysticket.

rich-media-2
Touch-terminalen foran Svab-joysticket er helt nyt for Ljungby-læssere.

Maskinen er leveret med Comfort System, som Ljungby kalder den affjedret kabine. Der er tale om en aktiv affjedring, hvor aggressiviteten stilles fra touch-terminalen fra 0 til 100 procent.

Ved læsning i fuld læssehøjde har affjedringen den funktion, at den tipper kabinen bagover, så man har fuldt udsyn over læssearmen, selvom den er løftet op i maksimal højdeposition.

I kabinen er hele ledningsnettet blevet opdateret, så Ljungby kan fjernovervåge maskinen, og på den måde yde fjernsupport, hvis det skulle blive nødvendigt.

rich-media-3
Den aktive kabine-affjedring på Ljungby kan reguleres fra kabinen.

Skræddersyet maskine

De læssemaskiner, som Ljungby leverer i Danmark er skræddersyet til den enkelte kundes behov, og maskinen hos Rostgaard Maskinstation er ingen undtagelse.

- Der er dog flere ting, som går igen på de læssere vi leverer til de danske maskinstationer, og det er blandt andet en øget tankkapacitet. Som standard er der en 210 liters brændstoftank på en L15-ged, men den udvider vi til 300 liter, ved at monterer en tank ved trinene ind til kabinen, fortæller Poul Kruse.

rich-media-4
Poul Kruse er den danske salgsmand for Ljungby i Danmark.

Han fremhæver også skærmforøgerne på maskinen, så de passer med de 750 millimeter brede dæk på maskinen.

- Generelt vinder Ljungby godt frem på det danske marked, forbi vi netop leverer skræddersyet maskiner, og sammen med unikke Ljungby-detaljer, som eksempelvis 107 graders åbning på skovlen, 45 graders venderadius, den affjedret kabine og stor motorkraft, så er der tale om en ægte maskinstationslæsser, fortæller Poul Kruse.

Gummigeden hos Rostgaard Maskinstation er i øvrigt den første Ljungby læsser med akselkøling på både for- og bagaksel. Systemet leveres fra ZF, og der er store forventninger til teknologien.

rich-media-5
Der er bygget en ekstra 90 liters brændstoftank ind ved trinene til kabinen.