Jos van Ewijk, J-Maskiner, fik på en rejse til Spanien øje på de spanske græsvogne fra en mindre fabrik med det ikke mundrette navn: Remolgues Herreros. Fabrikken har eksisteret i 75 år og har produceret alt fra helt små tipvogne og slamsugere til de store græsvogne og tipvogne. For to år siden byggede den spanske virksomhed ny fabrik, som blev taget i brug i 2019.

- Det er en topmoderne virksomhed, hvor de går meget op i kvaliteten. Svejsningerne og malingen er helt i top. Da vi kørte rundt i Spanien til de forskellige maskinstationer, så vi vogne, der var både 12 og 15 år gamle, stadig uden rust og med malingen fuld intakt, fortæller maskinimportøren J-Maskiner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Turen til Spanien overbeviste Jos van Ewijk om potentialet i de spanske græsvogne til det danske marked.

I samarbejde med den spanske producent besluttede Jos van Ewijk at omdøbe vognene til Hercules, både fordi det er meget nemmere at udtale i Danmark og huske, og fordi navnet minder en lille smule om det oprindelige navn, der mest minder Jos van Ewijk om remoulade, siger han med et grin.

J-Maskiner har i første omgang besluttet sig for at importere vogne i 40 kubikmeter og 45 kubikmeter - begge 2-akslet.

- Virksomheden i Spanien har et bredt sortiment med både større og mindre vogne, end dem jeg i første omgang vil koncentrere mig om. Vognene kan leveres med både bundkæde og afskubber, fortæller han.

rich-media-2
Græsvognene Hercules kan leveres med valgfri aflæssemetode. Enten med bundkæde eller afskubber. Pressefoto.

- Vognene kan leveres med forskellige aksler, men vi forventer at tandem boogie eller hydraulisk affjedring nok bliver det mest gængse. De kan også leveres med skiftelad, centralsmøring og hydraulisk opretning af kassen på bakker. Som standard kommer de med 710 mm dæk og affjedret træk, fortæller Jos van Ewijk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Bremset af corona

I december i år havde J-Maskiner åbent hus, hvor den første spanske græsvogn blev præsenteret. Her viste flere kunder interesse for vognen.

Ved samme åbent hus solgte Jos van Ewijk sin første græsvogn til den lokale maskinstation Lars Bucka. Men desværre kom corona på tværs. Fabrikken i Spanien måtte lukke ned, og leverancerne til Danmark blev sat på hold. Fabrikken er nu i fuld produktion igen, og J-Maskiner regner med at kunne følge med efterspørgselen på Hercules-vognene.