På den ene skærm præsenterer rådgiveren regnskabet, som vises på kundens skærm, mens de taler sammen. Metoden er opstået som en mulighed henover Coronakrisen, og der er flere fordele ved at holde møder over skærmen, skriver SLF i en pressemeddelelse.

Kunden behøver for eksempel ikke at skifte tøj og tage bilen ind til rådgivningskontoret, men kan få sine tal gennemgået i ro og mag derhjemme.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Derfor vil onlinemøder fremover være et fast tilbud til de kunder, der vil bruge denne mulighed, men der vil også fremover være situationer, hvor fysiske møder er den rigtige mødeform.

Onlinemøder i en travl hverdag

Regnskabskonsulent Tommy Henriksen er en af de rådgivere, der bruger onlinemøder flere gange om ugen.

Han bruger mødeformen til gennemgang af regnskab og budgetopfølgning, og hvor der for eksempel er en del tal eller bilag, der skal vises samtidig.

- Jeg foretrækker at bruge onlinemøde i de tilfælde, hvor der er mange tal fra flere forskellige bilag. Så undgår jeg situationen med, at kunden ser på et bilag, og jeg forklarer om et andet. Det er det, der kan ske, hvis vi mødes over telefon. Så kan jeg ikke vide, om kunden ser på samme bilag, som jeg gør, fortæller Tommy Henriksen.

Tommy Henriksen er klar på at holde flere onlinemøder efter Corona, hvis det vel at mærke giver mening for kunden:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Hvis kunden ser en fordel i at spare køreturen og hellere vil sidde hjemme, så vil det være en god løsning for landmanden i en travl hverdag. Men det er meget forskelligt, hvad kunderne siger til det. Nogle er glade for det og vil måske gøre det igen, mens andre foretrækker at være i samme rum som den, de taler med, siger Tommy Henriksen.  

Kunde og rådgiver bør kende hinanden godt for at mødes online, for man mangler lidt øjenkontakt, uanset om man bruger kamera eller ej. Derfor vil formen være uegnet til et første kundemøde, mener Tommy Henriksen.

Øget tilgængelighed

Udviklingschef Anders Andersen ser onlinemøder og Microsoft Teams som en naturlig og vigtig del af SLFs digitaliseringsrejse.

- Vi skal naturligvis være opmærksom på den massive spredning, vi har i kundebehov og kundeønsker - det gælder også på fysiske møder kontra onlinemøder. For os som servicevirksomhed er det vigtigt, at vi kan favne den forskellighed og tilbyde begge dele, siger Anders Andersen i pressemeddelelsen fra SLF.

SLF mærker desuden en stigende interesse for onlinebestillinger af ydelser, nye digitale løsninger som Dash Board, E-overblik og Mark-Online. Derfor arbejder virksomheden lige nu på flere digitale løsninger, der kan øge SLF's tilgængelighed og mobilitet på flere platforme.