Coronasituationen tvinger erhvervsskolerne til at finde nye måder at afholde svendeprøver på. Der er flere muligheder for skolerne, men det kan tage tid, siger direktøren for Danske Erhvervsskoler, Lars Kunov.

Svendeprøverne landet over bliver ikke, som de plejer at være.

Det står klart efter statsminister Mette Frederiksen mandag aften forlængede restriktionerne og nedlukningen flere steder til den 10. maj.

Det betyder, at landets erhvervsskoler, herunder landbrugsskolerne, har travlt med at tilpasse svendeprøverne til myndighedernes anvisninger.

- Skoler rundt om i hele landet arbejder i disse dage på højtryk for at afvikle svendeprøver på en forsvarlig måde, men det er ikke så nemt som det kan lyde, siger Lars Kunov, der er direktør for Danske Erhvervsskoler.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Et nyt setup

Situationen er ny, og den kræver også nye metoder, og de er ikke nødvendigvis lige om hjørnet, forklarer han.

- Vi vil ikke løbe en sundhedsmæssig risiko med vores elever og lærere, og derfor kræver svendeprøverne et helt nyt setup, og det kan tage tid at implementere ude hos skolerne - hvis det overhovedet er muligt, siger Lars Kunov.

Eleverne på landets erhvervsskoler har sammen med øvrige elever været sendt hjem, siden Danmark lukkede ned 13. marts for at mindske smittespredning af coronavirusset.

Siden da er undervisningen rykket over til digital fjernundervisning. Markpraktik og svejsekurser er blandt nogle af de fag, som ikke kan gennemføres. Den nye undervisningsform bekymrer forstanderne på nogle af landets landbrugsskoler, fordi de er i tvivl, om eleverne lærer det, de skal. Det har Maskinbladet tidligere skrevet om.

Ifølge Lars Kunov er det en vigtig faktor i planlægningen af svendeprøverne at tage højde for elevernes manglende praktiske undervisning.

- Samtidig er det en udfordring at afholde svendeprøverne på en faglig forsvarlig måde. Mange elever har været sendt hjem, og de har derfor haft svært ved at træne deres praktiske faglighed. Det vil ikke være fair overfor vores mange dygtige elever, at sende dem til svendeprøve uden den nødvendige forberedelse og undervisning, siger han.

Nødsvendebrev er en mulighed

Men der er muligheder for erhvervsskolerne for at tilpasse prøverne til situationen. I marts udskrev Undervisningsministeriet en nødbekendtgørelse, der skal sikre, at det ikke ligger eleverne til last, at de har været sendt hjem på grund af nedlukningen.

Ifølge Lars Kunov er det muligt at lave individuelle løsninger.

- Hvis ikke det er muligt for eleven at gennemføre sin svendeprøve har den enkelte virksomhed og lærling mulighed for at blive enige om en forlænget praktikperiode. Det faglige udvalg kan også bestemme, at praktikken skal forlænges for den individuelle, hvis man synes, at eleven mangler den nødvendige læring op til svendeprøven, siger han.

Sidste mulighed er, at skolen kan udstede et særligt svendebrev.

- Kan det på ingen måde lade sig gøre at foretage en sundhedsmæssig forsvarlig svendeprøve eller forlænge praktikperioden, så kan skolen bemyndiges til at udstede et nødsvendebrev, hvis virksomheden og skolen har indstillet eleven til svendeprøve. Det mener vi dog er synd for de mange elever, som har glædet sig til at vise, hvad de kan inden for lige netop deres fagområde, siger Lars Kunov.